Skall bygga dusch och bastu i källaren och behöver lösa ventilationsfrågan. Det finns ingen ventilationskanal i det tilltänkta rummet, men däremot i angränsande rum som är tvättsuga. Idag har huset endast självdrag.

Har tänkt sätta en stos på tvättstugans kanal i murstocken och på denna en kanalfläkt, sedan grenar jag upp i två rör varav det ena suger från tvättstugan och det andra från bastun.

Så långt allt väl, problemet kommer när jag vill styra fläkten. Vill ha en liten grundventilation som går hela tiden, och sen när det blir fuktigt i duschrummet så skall fläkten automatiskt dra på. (Fukten i tvättstugan tar jag med luftavfuktare.)

Har hittat enbart fuktstyrning och enbart varvtalsstyrning men ingen kombinerad enhet. Det närmaste jag sett är den som är inbyggt i PAX 260 (http://www.pax.se/pdf/9-089549.pdf), men det är ju ingen vidare kanalfläkt, och att flytta och anpassa den elektroniken blir alltför bökigt.

Så alltså, känner någon vänlig själ på forumet till om det finns någon generell fristående fuktstyrning med grundventilation för kanalfläkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.