Satt å funderade på badrummet i helgen men vet inte vad som är smartast att ha gör golv i duschen.

Snyggast är ju att sätta klinckers på hela golvet. Eller ska man sätta klinkers och en dusch "balja" ?

Använder man baljan så får man ju en vilken inte är så snyggt tycker jag.

Finns det baljor som går att fälla in i klinckers golv?

Men hur är det med fuktkänsligheten när man har klinkers och golvvärme i duschen. Golvvärmen borde ju sköta om så att golvet hålls torrt.

Finns det nån annan intressant lösning på mittgolv problem.
 
Ut i Europa är det vanligast att man använder "dusch balja". Det finns i många format och färger.
Här har du flerafrån Villoy&Bosch. De har flera modeller och färger.

MaDQ951.gifNh809600.gifOv621581.gif

Man kan "bygga in" den i kaklet.

Använder man denna metod behöver man inte göra fall till avloppet. Man kan göra hela golvet vågrätt

Snyggt också men mera jobb är klinkers på hela golvet. Det är svårare att lägga.
 
Var köper man sådana? Gärna på nätet.
 
Men hur gör man med vattenlåset med dessa baljor?

Sweli skrev:
Ut i Europa är det vanligast att man använder "dusch balja". Det finns i många format och färger.
Här har du flerafrån Villoy&Bosch. De har flera modeller och färger.

[bild][bild][bild]​

Man kan "bygga in" den i kaklet.

Använder man denna metod behöver man inte göra fall till avloppet. Man kan göra hela golvet vågrätt

Snyggt också men mera jobb är klinkers på hela golvet. Det är svårare att lägga.
 
mrzigzag skrev:
Men hur gör man med vattenlåset med dessa baljor?
Vattenlåset ???
Det är bara en dränering till avloppet !
Du kopplar den på samma sätt du kopplar ett badkar.
 
Jo dom som man bygger ovanpå golvet på ben. Men hur är det med dom som ligger ovanpå golvet som bara är ca 6cm höga?
Där måste man nog har rören i/under golvet och ett vattenlås...

Eller är jag helt "ute å cycklar"?!?!




Sweli skrev:
Vattenlåset  ???
Det är bara en dränering till avloppet !
Du kopplar den på samma sätt du kopplar ett badkar.
 
Jag kollade in badkar på Gustavsbergs showroom i...ja, Gustavsberg. När man ansluter dessa direkt till avlopp utan extern golvbrunn så monteras ett minivattenlås under badkaret.


Jag såg även sånda här baljor där, och blev nyfiken. Tyvärr fick jag inte ur silen för att inspektera, men jag är rätt säker på att det sitter ett litet vattenlås därunder. Man ser ju att silen är lite större än vanligt.

Det skulle ju lukta rätt illa om det inte var ngt vattenlås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.