Hej!

Vi håller på att färdigställa ritningarna till vårt 1 & 1/2 -planshus. Vi kommer att börja med oinredd övervåning, för att sen (snarast, eller i allafall inom ett par år) inreda övervåningen med tre sovrum + toalett och då ha övervåningen som sov avdelning för hela familjen.
Vi vet inte hur vi ska placera dusch och badkar i huset.

Har ni på forumet några bra ideer ?
Vad tror ni är bäst att ha var?

* Nere finns plats för dusch och bad (trångt och onödigt att ha båda?)
* Uppe finns plats for dusch eller bad

Mvh
Anders
 
Vi har tre toaletter med dusch, en av dessa (övre våningen) med bad.
 
Vi kommer att ha ett badrum per våning - totalt två, och badkar i båda fast i det ena komemr det bli ett sittbadkar. Ursprungligen var tanken en duschkabin men sedan upptäckten att kaklet är lagt av en 'gammel hantverkare' och 'som man gjorde förr' vill vi inte ha väggen blöt - ergo sittbadkar! Självklart kan man duscha i badkaret ;)
Har Ni mycket töser i familjen hade jag satsat på att ha två badrum plus en separat toalett ;-)
 
Xanlin skrev:
* Nere finns plats för dusch och bad  (trångt och onödigt att ha båda?)
* Uppe finns plats for dusch eller bad
Iom. att du skriver att uppe finns plats för dusch eller bad så skulle jag definitivt prioritera dusch uppe, när barnen blir större och det ska duschas flera gånger /dag ::) blir det ett förfärligt spring i trappan om hela familjen måste ner och duscha varje morgon för att sen kuta upp och rota igenom garderoben ;)
Vi hade samma dilemma, badrummet uppe var inte stort nog för både badkar och separat dusch så iom. att vi har sovrum uppe och alla garderober där så tycker jag att det är bra om åtminstone halva familjen kan duscha däruppe innan dagens första och största klädprovning startar ::) ;)
De gånger man hinner bada, vilket inte är allt för ofta ;) har man ofta tid att strosa runt i morgonrocken både före och efter badet, dvs. inte på morgonen ;) och då spelar det mindre roll om inte garderoben är i omedelbar anslutning till badrummet, tycker jag iaf. Mao. så har vi bad och dusch i badrummet nere.

//Christina.
 
OK, då kan man nog dra slutsatsen att det ska vara en duschhörna uppe och badkar nere med ev extra dusch i mån av plats.

/@nders
 
Xanlin skrev:
OK, då kan man nog dra slutsatsen att det ska vara en duschhörna uppe och badkar nere med ev extra dusch i mån av plats.

/@nders
Tycker iaf. jag verkar klokt ;)
Visst går det bra att duscha i badkaret men nog är det betydligt smidigare med en separat dusch, så har man plats tycker jag definitivt att det är att föredra.

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.