Har hört av mig på till olika färghandlare för att fråga om Duro easy cover. Vissa har inte haft dem, utan kör med konkret renoveringsduk istället. Såg den på Bauhaus tidigare när jag sökte efter easy cover, men tänkte att det bara var skit eftersom det just säljs på byggvaruhus.

Men eftersom flera andra "riktiga" tapet och målarbutiker har dem har jag börjat tänka om.

Vad skiljer sig mellan dessa? Någon som har erfarenhets av dem och kan rekommendera någon? Priset är ungefär detsamma.

Konkret
http://www.johnwall.se/sv/artiklar/renoveringsduk-1x10m-konkret.html

Easy cover
http://farggrossen.nu/produkter/tap...lare_etc./30437__duro_easy_cover_-_4st_kart./
 
varför skulle produkter på byggvaruhus vara sämre? Betalar du samma hos Bauhaus som för annat märke hos färgaffären så är troligen bauhausprodukten dyrare i inköp då de inte langar på samma marginal som ett stort byggvaruhus.
 
Konkret är bra, jag har satt kanske 160m2 med den och är mkt nöjd.
Provade en billigare duk i grovrummet och fick lägga mer färg innan det var mättat och bra. Totalt sett troligen dyrare per m2.

Skillnaden mellan dessa du nämner och billigare är att de billigare (rusta typ) inte är förmättade och suger väldigt mycket färg innan den blir jämn. Dyrare duk behöver oftast bara två målningar med färdigfärgen.

Min erfarenhet är att dom inte ersätter bredspackling om det är ojämnt, det måste vara jämnt underlag! Men om du vill ha en målad vägg så är dom mkt bra och täcker fint på en slipad tapetvägg.
 
corre skrev:
Konkret är bra, jag har satt kanske 160m2 med den och är mkt nöjd.
Provade en billigare duk i grovrummet och fick lägga mer färg innan det var mättat och bra. Totalt sett troligen dyrare per m2.

Skillnaden mellan dessa du nämner och billigare är att de billigare (rusta typ) inte är förmättade och suger väldigt mycket färg innan den blir jämn. Dyrare duk behöver oftast bara två målningar med färdigfärgen.

Min erfarenhet är att dom inte ersätter bredspackling om det är ojämnt, det måste vara jämnt underlag! Men om du vill ha en målad vägg så är dom mkt bra och täcker fint på en slipad tapetvägg.
Duro easy cover kan man sätta med överlappning och sen skär man i mitten för en perfekt kant. Kan man göra samma med Konkret?
 
  • Gilla
JEEH
  • Laddar…
Ja, det ska gå bra, men det är rätt mycket pill tycker jag, iom att den är lite tjockare än tapeter och väv.
Jag satte kant i kant utan problem på stora ytorna.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Behöver man spackla och slita skarvarna på tapeten före målning?
 
Bredspackla!
Finns en anledning till att målarna inte vill sätta renoveringsduken.
 
I Interista88 skrev:
Bredspackla!
Finns en anledning till att målarna inte vill sätta renoveringsduken.
Ja dom vill väl sälja fler timmar
 
  • Gilla
Ednis och 1 till
  • Laddar…
Fast renoveringsdukarna e skit jämfört med o spackla. Går inte jämföra resultat av duken o bredspackling
 
Mycket möjligt att det blir bättre resultat för den petige av att spackla, men skit skulle jag inte vilja kalla duken. I mitt fall var det en blandning av ömsom 3 lager tapet som släppte helt ner till spacklingen av gipsskarvarna, till ställen där det satt superbra, fläckvis. Det hade tagit veckor att reda ut med spackling och slipning på kvällar. Med Konkret blev det hur bra som helst av att täcka över allt och det tog kanske två kvällar att få det gjort. Det är en snabblösning och ska ses som en sådan.
 
Nu har jag provat både konkret och Easy cover och jag vet vilken min favorit är och det är easy cover.
Den verkar vara dyrare, men den är mkt styvare och ta bort ojämnheter bättre.
Konkret är gjord av ngn sorts papper eller bomull. Den känns väldigt lätt. Easy cover är glasfiber och det känns (det kliar om man inte har handskar). Den är också mkt tjockare och tyngre så den blir helt enkelt styvare. Dock tycker jag inte att konkret var dålig, bara det att ska man lägga pengar på att slippa bredspackla så skulle jag försökt få fatt i bästa möjliga tapet.
 
Jag har precis tapetserat ett rum med hjälp av Easy Liner från Boråstapeter som jag köpte hos min lokala Colorama-butik. Eftersom det är den enda jag använt kan jag inte säga om den är bättre eller sämre än de andra men tycker den funkade skapligt. Förmodligen borde jag ha förlimmat väggen för det blev några irriterande bubblor som jag fick försöka åtgärda efteråt. Den är baserad på polyester och cellulosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.