Har en hydrofor på 500 liter från 1993, har ingen blåsa så då är det väl en tryckhydrofor. Tryckbrytaren slår till och från med ca 1 sekunds intervall var 5 sekund, gissar att det är lite för ofta. In och utlopp är i samma rör, ok enligt en röris jag pratat med.
Tänkte göra ren den och samtidigt få ordning på trycket men arbete med hydroforer är ett outforskat område på min karta (tillsammans med en hel del till :()


finns det någon som kan göra en dummies för rengöring samt hur jag får rätt tryck?
 

Bästa svaret

Stäng in-ut-vatten. Tappa ur allt vatten. Om det finns rengöringslucka, så öppna den och gör rent. Var noga också med kanterna, som ska täta mot luckan. Stäng lucka och ev. tappkran. Öppna in-ut-vattnet. Klart !
P.S. Att ha den fylld med luft när man slår på vattnet brukar vara lagom annars får man pumpa in eller släppa ut lite luft genom luftventil ( om sådan finns ).
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Stäng in-ut-vatten. Tappa ur allt vatten. Om det finns rengöringslucka, så öppna den och gör rent. Var noga också med kanterna, som ska täta mot luckan. Stäng lucka och ev. tappkran. Öppna in-ut-vattnet. Klart !
P.S. Att ha den fylld med luft när man slår på vattnet brukar vara lagom annars får man pumpa in eller släppa ut lite luft genom luftventil ( om sådan finns ).
Tack Hasse, är det så enkelt. Finns en lucka så rengöring blir det med ny packning. Är det vatten o skurborste som gäller inuti tanken?
 
Det mesta " gojset" brukar väl ligga på botten, så att ta ur det och skölja runt med slang är nog tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.