Hej,
Har en dum nybörjarfråga. Bor i lägenhet där el och vatten var draget till tvättmaskin så köpte en maskin och fick hjälp av en kompis som är elektriker att koppla in elen.

När jag kopplade in vattnet läckte det främst "längs gängorna" i kopplingen in i maskinen, så jag googlade och hittade vvs-tätning på biltema som jag köpte och smetade på enligt instruktionerna. Läckaget via gängorna slutade, men nytt problem uppstod. Det läckte "rakt bak" från kopplingen in i maskinen. En tanke jag hade var att sätta i en till packning, men jag kan inte rubba kopplingen längre...

Det är är ju inte mycket det läcker, men ändå för mycket för att det ska kännas bra. Har någon nåt tips på vad man kan göra? Kan jag täcka utsidan med silikon tex? Det gör inget om det blir fult, bara det funkar.

Film på droppandet: https://youtu.be/XWQdnwkSp6U
 
Nej, nej. Nej!
Se över så gängorna är hela och fina, passande storlek, rätt åtdragna och med för ändamålet korrekt gummiring i anslutningarna. Det ska inte läcka och du ska inte använda silikon! Det är ju ingen försäkran för att det kommer sitta. Vad händer den dagen du är bortrest och det börjar läcka.

När du dragit åt MED skiftnyckel och/eller polygrip ellert liknande. Då sa det inte komma en droppe.

Nej förresten, ring en rörmokare. Och se till att koppla ur elen INNAN du tar itu med det där!
 
Är gängorna på "hanen", d.v.s. den delen som sitter fast i tvättmaskinen hela och rena? Är kopplingen ordentligt iskruvad?

Det du kan göra är att du köper en ny anslutningsslang för en dryg hundring (finns dyrare och bättre också såklart). Då sitter där en ny packning i denna som gör att det ska (bör?) hålla tätt?

Det sitter även en vattendroppe i övergången mellan plasten och metallen en bit in på slangen, läcker det där med?

https://www.bauhaus.se/vvs-och-kakel/vvs-installation/anslutningsslangar.html?p=1
 
A
du har fått dit packningen fel. (vanligt på electrolux)
eller snegängat muttern.

normalt gängar man lätt på muttern för handkraft inget mer behövs.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.