Hej,
Nu kommer en dum fråga från två hopplösa hemrenoverade med tummen mitt i handen.

Vi fördelade arbetet såhär mellan min man o jag. Han slipar, jag målar.

Jag tappade hakan när jag såg att han hade slipat "runt, runt" och inte längs med ådringen, vilket var den enda rätta riktningen som fanns i min värld. Jag klagade, varpå jag får svaret "varför får man inte slipa så?, det kommer väl inte att synas när vi målat?" Detta ledde till en något osäkert argument från min sida om träets olika hårdhet över ådringen och därmed icke optimalt slipresultat.......eller? Slipmaskin slipar ju faktiskt runt.
Således, min första fråga jag önskar att reda ut är: finns det rätt o fel slipriktning och varför är det så?
Det är trädörr som behövde bli slipas så färgen fäster bra och det kommer målas med spärrgrund o sedan snickerifärg ett par gånger.

Andra frågan, kommer det att synas?

Tack på förhand och glad påsk!
 
Gnuggar ni med 180 slippapper eller finare kommer det se bra ut vad jag vet
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Slipar med en vanlig planslip, så gör den ju jobbet med en oscillerande (cirkelgående) rörelse.
Och resultatet blir bra, om man inte använder för grovt sandpapper.

Du tvingar väl inte partnern att slipa för hand?

Glad Påsk själv :D
 
Slipade med 180 slippapper och tyckte inte att det var jättenoga i vilken riktning. Slutresultatet var över förväntan. Lady Supreme finish är den enda färgen jag tänker använda i fortsättningen
 
  • Nyss slipad och vitmålad trädörr står mot en vägg bredvid en obehandlad furudörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyvitmålad innerdörr uppsatt efter slipning och målning med Lady Supreme finish, redo för slutmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Då är det nog mer noga i vilket riktning man målar..
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H
nej slipa med fiberna och måla likadant.

är en vetenskap att måla spegeldörrar något målare har egna utbildningar på
 
1) Beror på hur grova slipränderna är, dvs vilket slippapper som används.
2) Beror också på vilket slutresultat man vill uppnå. Ska det synas/anas att det är äkta massivt trä med dess ytstruktur, eller vill man ha ett helt slätt resultat.
3) Kan också bero på vilken färg man använder. Blanka färger gör att t ex slipränder syns tydligare.
4) Du har helt rätt. Normalt ska obehandlat massivt trä slipas längsmed fibrerna. Men, om det är tidigare målat och bara ska "ruggas upp" på ytan för att ny färg ska fästa bättre så har slipriktningen inte ngn nämnvärd betydelse.
5) Ska dörren penselmålas så är det som påpekats tidigare förmodligen viktigare att det blir gjort längs med dörren, utom då vid övre och nedre spegelfodren där man måste måla längs med profileringen för att inte få för mkt färg där.
6) Spegeldörrar är gjorda så att speglarna måste kunna röra sig (svälla krympa med årstidernas luftfuktvariation). Idealt för att minimera risken att dörren/träet/spegeln spricker så ska det inte finnas ngn färg alls på ett par mm mellan spegel och dörrstommens profilering, så att spegeln kan röra sig fritt utan att vara fastklistrad av färgen.
 
H
Oldboy Oldboy skrev:
1) Beror på hur grova slipränderna är, dvs vilket slippapper som används.
2) Beror också på vilket slutresultat man vill uppnå. Ska det synas/anas att det är äkta massivt trä med dess ytstruktur, eller vill man ha ett helt slätt resultat.
3) Kan också bero på vilken färg man använder. Blanka färger gör att t ex slipränder syns tydligare.
4) Du har helt rätt. Normalt ska obehandlat massivt trä slipas längsmed fibrerna. Men, om det är tidigare målat och bara ska "ruggas upp" på ytan för att ny färg ska fästa bättre så har slipriktningen inte ngn nämnvärd betydelse.
5) Ska dörren penselmålas så är det som påpekats tidigare förmodligen viktigare att det blir gjort längs med dörren, utom då vid övre och nedre spegelfodren där man måste måla längs med profileringen för att inte få för mkt färg där.
6) Spegeldörrar är gjorda så att speglarna måste kunna röra sig (svälla krympa med årstidernas luftfuktvariation). Idealt för att minimera risken att dörren/träet/spegeln spricker så ska det inte finnas ngn färg alls på ett par mm mellan spegel och dörrstommens profilering, så att spegeln kan röra sig fritt utan att vara fastklistrad av färgen.
känns som vi är överens
 
Frågan är om det ens behöver slipas. De dörrar jag målat har jag bara tvättat för att säkerställa att det inte är fett kvar på dom, och det har fungerat utmärkt. Om du målar med vattenbaserad färg rekommenderar jag dig att vara lite rapp, då den "stänger" ganska snabbt. Smaksak vilket verktyg man använder men jag har rullat mina med en lackrulle.
 
Säkrast
Robert63 Robert63 skrev:
Frågan är om det ens behöver slipas. De dörrar jag målat har jag bara tvättat för att säkerställa att det inte är fett kvar på dom, och det har fungerat utmärkt. Om du målar med vattenbaserad färg rekommenderar jag dig att vara lite rapp, då den "stänger" ganska snabbt. Smaksak vilket verktyg man använder men jag har rullat mina med en lackrulle.
Säkrast är nog att både tvätta och slipa av ytorna. När jag målar med vattenbaserad lackfärg har jag fått för vana att spä ut den med lite extra vatten för att få lite mer tid och slätare resultat. Med fin roller blir resultatet nära sprutmålat. T ex Flüggers lackfärg är rätt så tjock så att den inte droppar/rinner så lätt för noviser.

Risken om du inte ruggar upp ytan tillräckligt är att färgen kan släppa lättare i flagor om du stöter i dörren med nåt.
 
M Mystin skrev:
Säkrast


Säkrast är nog att både tvätta och slipa av ytorna. När jag målar med vattenbaserad lackfärg har jag fått för vana att spä ut den med lite extra vatten för att få lite mer tid och slätare resultat. Med fin roller blir resultatet nära sprutmålat. T ex Flüggers lackfärg är rätt så tjock så att den inte droppar/rinner så lätt för noviser.

Risken om du inte ruggar upp ytan tillräckligt är att färgen kan släppa lättare i flagor om du stöter i dörren med nåt.
Min erfarenhet är att det inte behöver slipas efter noggrann rengöring och något släpp ha det aldrig blivit trots omild behandling. Tror det är en vanlig grej att amatörer överarbetar saker och ting, jag gör det säkert själv i andra discipliner. Intressant det där att spä ut med vatten, ska testa vid tillfälle.
 
Beror väl också på underlaget om det räcker med tvätt. Fabriksmålade ytor räcker nog inte med bara tvätt.
 
När jag jobbade på ett måleri så spädde vi alltid ut färgen med lite vatten
 
F Fjanten skrev:
Slipade med 180 slippapper och tyckte inte att det var jättenoga i vilken riktning. Slutresultatet var över förväntan. Lady Supreme finish är den enda färgen jag tänker använda i fortsättningen
Wow! :D(y)
 
F Fjanten skrev:
Slipade med 180 slippapper och tyckte inte att det var jättenoga i vilken riktning. Slutresultatet var över förväntan. Lady Supreme finish är den enda färgen jag tänker använda i fortsättningen
Vi står inför ett liknande jobb, 8 innerdörrar som ser ut som dina. Hur stor vana har du med att måla? Tycker dörrarna ser jättefina ut!
 
  • Gilla
koppla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.