Jag undrar bara en sak... När jag gick i gymnasiet gick jag några kurser som kallades el lära och elsäkerhet... Är det det som de menar att man ska ha gått för begränsad behörighet... Läste nåt om de på Elsäkerhetsverkets hemsida... Eller har jag helt missuppfattat det hela??? ???
 
Hm jag har för mig att man var tvungen att ha gått 3-årig el +jobbat 3 år för begränsad behörighet.
 
De har jag oxå hört.. Men läste måt på deras hemsida o där stod de nåt om mindre installationer typ lamparmaturer osv... Till de räckte de med elsäkerhet resp ellära kurserna....
 
Begränsad behörighet Du får inte göra mer eljobb hemma än svensson. endast de vanliga om du har nödvändig kännedom. Du får däremot göra jobb om du har en elektriker med behörighet som godkänner och ansvarar för dina jobb.
 
Naé det där stämmer inte riktigt
Bb1 behörighet : kompletteringar i befintlig anläggning samt in och urkoppling av maskin samt förläggning av tillhörande kablar.

Bb2 Fast in och urkoppling av maskin.
 
Erik! nu menar du på ett företag eller? Det måste vi skilja på om det är hemma eller där. På företaget så är det chefen eller en person som är anställd med behörighet som är ansvariga för alla eljobb.
 
Varje behörighet är personlig. Om du själv innehar en behörighet fast är anställd i ett företag där chefen har en behörighet är det chefens behörighet som gäller.

Vill du hjälpa en kompis eller dylikt används din behörighet.

 
Jag läste också "Begränsad behörighet" på gymnasiet (El- teleteknisk). Vi hade även praktiska övningar.
Får jag då komplettera min elanläggning med t ex relän i elskåpet för att styra belysning?
 
för BB2 behövde jag läsa 3 kurser; ellära A, växelström 3-fas samt en som hette elinstallation A eller likn. iaf var den sistnämnda lite mer praktikinriktad. Sen 2 års praktik under behörig installatör givetvis.
 
Hajo: Du måste ha jobbat 3 år under behörig installatör samt skicka en ansökan till elsäkerhetsverket betala 2000 spänn samt kvittera ut behörighetsdiplomet. Sen är det tveksamt om du får gör det du beskrev iaf på den behörigheten.

 
ok... De blir livliga diskussinoer som vanligt när det gäller el... Men min fråga kvarstår.. Får jag koppla in t ex utebelysning o liknande.. ( Kompletera befintlig utebelysning med fler armaturer t ex )
 
Utan behörighet: Nej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.