Ad acta
Varför lägger ni inte ut referenser om duktiga hantverkare?

Istället för att bränna massa krut på klåpare så borde det vara förnuftigare att lägga ut dom som är duktiga där ni vet att dom gjort bra jobb, skött sig, varit trevliga osv.

Men det är väl kanske inte lika roligt, tänk att inte få gnälla utan bara berömma ...... Bläää det går ju inte.

Jag är lite orolig att tänket går lite åt det hållet, men rätta mig om jag har fel.d^_^b
 
Redigerat:
Ad acta
Trots att man försöker rätta till felstavningen så går det tydligen inte i detta moderna forum.
Har blåst ur dom flesta smulorna i dator´n nu :)
 
Ditt förslag verkar inte gå hem.... :D
Antingen existerar inte duktiga hantverkare eller så är det bara inte lika roligt att rosa.
 
Det är säkert en kombination. Fundera själv på hur många gånger du gått tillbaka in på Macdonnalds bara för att tala om hur god pomfritten var.
 
Håller med MathiasS, det är mycket lättare att klaga än att berömma. Men de som verkligen lägger ner tid på att dela med sig av sina negativa erfarenheter är ovärderliga och guld värda. De får förhoppningsvis andra att inte anlita den firman igen eller att man är mer vaksam när man anlitar en firma eftersom man vet vad som kan gå snett.

Visst kan man efterfråga mer beröm, men jag ser det inte som gnäll eller att bränna krut på något onödigt när man varnar andra för en klåpare. Det kanske inte är särskilt roligt att få negativa omdömen om den entreprenör man precis tänkt anlita men det är förmodligen bättre att få reda på det innan än efteråt så jag tror de flesta här på forumet är rätt glada i att det finns lite "bläää" där det är befogat.
 
Fast jag kan se en poäng att faktiskt samtidigt försöka hitta lika mycket positiva kommentarer eftersom jag iaf kan uppleva att jag annars bara "ser" det negativa i ett projekt trots att slutresultatet oftast är bra eller mycket bra.

Och det gäller allt i livet. Hur ofta får man höra positiva omdömen i en diskussion vid fikat eller lunchen med jobbarkompisarna eller vännerna?

Så fram med det positiva också.
 
Ad acta
Det jag menar är att man borde väl lämna ut dom som är duktiga!
Om jag ska bygga till eller göra om badrummet skiter väl jag i alla klåpare.
Jag vill ju veta vilka jag bör anlita inte dom jag inte skall anlita och alla historier om dom.

Mathiass:
Nej, vem f-n skulle gå tillbaka till mcdonald´s och berömma dom för deras pommes frites goda smak?

Däremot om man varit på en bra restaurang med bra bemötande god mat till en OK peng så rekommenderar man gärna den före man ältar alla dåliga vägkrogar, om du nu vill jämföra med krogbranschen vilket bör hålla till i ett annat forum kanske!

Med det finns väl inga bra krogar i din värld heller, allt är som mcdonald´s pommes frites, eller?
 
Låter som en bra ide. Men risken med att ha en tråd här där folk får lista bra hantverkare är väl att hantverkare själv försöker smyga in beröm om sig själv, genom falska konton eller anlita sin syrra/kompis/kusin osv

Iofs kan ju hantverkare även smyga in negativa omdömen om sina konkurrenter som det är nu...
 
Ad acta
Jag är övertygad om att det dom negativa tankarna skulle bli mindre med lite positiva referenser och namn på duktiga hantverkare.

JBa har ju helt rätt, det är för mycket fokus på negativt tänk, om fler försökte att söka dom positiva tänken så blir det lättare.

Sök en hantverkare som har bra referenser ,ISTÄLLET för att söka upp dom med dåliga referenser.

Lämna referenser här på byggahus som har gjort bra jobb, ISTÄLLET för att skriva 14 kapitel om en klåpare.
 
Det ena utesluter knappast det andra. Jag håller med om att det skulle vara väldigt positivt om man kunde hitta fler bra referenser här på forumet, men jag tycker absolut inte att man ska låta bli att dela med sig av sina negativa erfarenheter.

Jag förstår din poäng, men de som skulle bli gladast om forumet "slapp" negativa inlägg är just klåpare eller oseriösa entreprenörer. Då är det riskfritt att härja vidare om folk undviker att vara "negativa" och bara sprider vidare sina erfarenheter om de är positiva.

Det är väldigt lätt att bara säga att anlita bara ett proffs med bra referenser så går allting bra. De flesta anlitar hantvarkare sällan och hittar kanske inga riktigt pålitliga referenser eller vet vem som verkligen är ett proffs, så de söker på olika sätt efter en entreprenör. En varning eller ett negativt inlägg på forumet kan säkert i många fall undvika att man anlitar fel entreprenör. På samma sätt kan naturligtvis också ett positivt inlägg göra att man hittar en bra entreprenör så som jag ser det så är både positiva och negativa inlägg minst lika viktiga. Däremot så tycker jag att det är väldigt bra om det skulle finnas mer positiva rekommendationer här på forumet vilket underlättar när man letar efter en lämplig entreprenör:).
 
H
Håller helt med att det skulle upprättas listor med duktiga hantverkare,
men det verkar som dessa har så mycket att göra att de inte vill bli rekomenderade.
Bästa är att fråga grannar, vänner..... titta efter firmabilar i din närhet och gå in till husägarna och fråga om de är nöjda med hantverkaren arbete. Ta sedan fler referenser på hantverkaren arbete.
 
Mikael_L
Jag har frågat "min" duktiga grävarkille om han vill eller inte vill bli rekommenderad av mig här på forumet. Svaret var väl ett försiktigt hållet nej, han har nog jobb så det räcker. Å andra sidan märks det att han inte blivit så kaxig att han tror att han kommer ha jobb i överflöd i alla kommande tider, det är han för erfaren för att tro. Så att sköta sina uppdrag och sakta men säkert utöka sin kundbas verkar vara melodin.
Men att "flasha" med sin existens här verkar inte vara riktigt intressant, och jag kan förstå honom, likväl som vi vill ha bra hantverkare vill givetvis hantverkarna ha bra kunder.


Så det är alltså inte så där jättelätt med en "jag-rekommenderar-lista".


Killarna som gjöt vår grund tog jag kontakt med när dom gjöt en annan platta på samma gata. Först kunde jag ju konstatera att dom verkade duktiga då jag såg dom arbeta. Sen är ju byggherren till det huset själv i byggsvängen, så först frågade jag han vad det var för killar och vilket upplägg dom hade. Det var tydligen en firma som ibland var anlitad av det husföretag som han brukade snickra upp hus åt.
Så om killen själv är byggare och anlitar dessa som han tydligen sett slutresultaten från flera ggr så kändes det ju kassaskåpssäkert. :)
Och till min lycka tog dom uppdraget att gjuta vår grund, och till ett bra pris också, vad jag kan tycka.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.