Hemmakatten
VAD GÖR MAN??!!
Elektrikern har vi anlitat två gånger tidigare. Superduktig är han! Allting korrekt, inga tabbar, problemlösare. Dessutom jättesnygga jobb. Utanpåliggande kablar och klamrar med exakt avstånd. Har tänkt att anlita honom för elen i nya huset. Har stort förtroende för honom! Tills nu ???

Fick en faktura. Bl.a. infällt fasadmätarskåp VIN 1-25 som han vill ha 3.881:- för och jordkabel som han kallar FKK 5G6, 2 meter á 296:25 per meter. (Han använde bara 30 cm ) Jag blir så ledsen. :( Fasadmätarskåpet kan jag hitta för 1.795:- och jordkabel kostar max 75:- per meter och det behövs inte mer än max 50 cm.

VAD GÖR MAN?
Kan omöjligt betala dessa priser för hela huset! Å andra sidan vill vi gärna ha kvar honom eftersom han är noggran och duktig. Timpriset är okej för att vara Sthlm, 325:- + moms. Han har inte debiterat den tid han avsatt för att kolla upp saker o ting, bl.a. värmekabeln och så har han pratat med Elverket o fixat så att vi slipper byggelskåp.

Betalar hellre timmar för det arbetet än ockerpriser för material.

Era råd tack!! Hur tacklar jag detta??
 
Priserna kan du säkert diskutera med honom, men vad det gäller mängden så ställer jag mig lite frågande till att den endast behövdes 30cm kabel.

Har du tittat på hur långa ledningarna är i respektive anslutningspunkt?
Vad det gäller fasadmätarskåp får man i vissa modeller gå in med kabeln i ena änden och ansluta den i andra, och då blir ju längden betydligt längre än vad som syns utanför skåpet.
Sedan brukar man ju ta betalt för hela meter.

Men som sagt, diskutera priserna och säg att du tycker det är dyrt så kansle han kan göra något
 
Hemmakatten
Okej, det var nog lite mer än 30cm. Kan acceptera resonemanget att man betalar för varje påbörjad meter. Men tvivlar fortfarande starkt på att den snutt kabel han hade med sig var 2 meter. Fasadmätarskåpet är tillfälligt uppsatt på en ställning och han drog kabeln till ett trefasuttag som han satte fast precis bredvid skåpet. Fick dessutom låna en portabel byggelcentral av honom. Han är trevlig och vi har under åren blivit lite personligt bekanta. Men det känns fortfarande ledsamt och inte rätt att betala sådana enorma överpriser på materialet.
 
Fkk 5 g 6 är ingen jordkabel. Det är en vanlig flerkardelig installationskabel. Förmodligen så köpte han 2 meter på mätning av grossiten. Det går åt ca 1 meter inne i skåpet så det blev väl kanske en 50 cm kvar. Men man tar betalt för hela meter. Prisnivåerna i branschen har diskuterats förut. Det verkar inte vara nån som vill betala vad timpriset egentligen ska kosta, då blir materialpåslagen därefter.
 
Jag kan se att sån "Mätarskåp VIN1-25 infällt BxHxD 542x710x190" kostar ca 1850 kr. Kan han ej ha förväxlat med "Mätarskåp VIN1-63 infällt BxHxD 542x710x190" som betydligen kostar ca 3550 kr?

Sen tillkommer det:
Reservlås
Rattnyckel
Trekantsnyckel
Centraltillsats 9xNorm+ N, PE

Som blir ca 600 kr...

Hoppas det löser sig.
 
Du kan kanske komma överens med elektrikern om att du köper materialet, så slipper du hans påslag. ::)
 
RilleRock
SkaneErik skrev:
Du kan kanske komma överens med elektrikern om att du köper materialet, så slipper du hans påslag. ::)
Gå säkert bra om han får höja timdebiteringen till 400kr/h
 
Du kan ju göra så att du begär en offert på vad det skulle kosta för resten av huset. Antingen fastpris eller matrial plus timmar och sen jämföra det med någon annan. Tänk också på att ibland blir det billigare för dig om han/hon slösar lite med matrialet men jobbet går snabbare så att det blir en lägre timförbrukning i stället.
 
Hemmakatten
Nu har vi pratat. 400:- per timme (+ moms) och material + 5% är vi överens om. Känner mig trygg med det, Jobbet kommer att bli superbt, materialet kommer att hålla högsta klass (=något dyrare än Biltema och andra kräpföretag)), och fakturorna kommer att vara justa.

Drt visar sig att de inom firman jiust haft en diskussion om detta, dvs. att ärligt debitera timpenning istället för att ta ut en del via matierial.

Betalar hellre timpenning som jag vet vad det är än luddiga materialpåslag.
 
Men..

Material +5% på vilket pris?
 
Förhoppningsvis på inköpspriset
 
RilleRock
Ahh det måste vara på deras nettopris.
 
Hemmakatten
+ 5% är på elektrikerns inköpspris (nettopris). Har fått en första faktura: Föredömligt redovisat!! med inköpspris och deras rabatter! Timmarna något fler (men korrekt). Mkt skönt att ha en korrekt redovisad faktura! :D Inte för att den blev billigare ( ungefär samma), men för att det känns rätt! (Och lättare att räkna på som privatperson.) Förutsättmingen för att detta system med högre timpenning och lägre materialkostnad skall fungera är att man har ett förtroende för varandra.
 
Det var skönt o höra att det gick o resonera med honom.
Tänk va bra det vore om resten av branschen resonerade likadant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.