Skulle inte rekommenderas, verkar vara någon budget-budget färg, möjlighet finns ju att den inte fäster bra på spacklet, oftast är dom där billiga färgerna ändå i stort sett bara vatten, köp en riktig grundfärg och bryt den i fjäder.
 
Jag köpte för ett antal år sedan billig färg på rusta för att grunda gipsväggar inför tapetsering. Efter en strykning var det omöjligt att se att väggen var målad överhuvdtaget. Var helt förbluffad, trodde inte det var möjligt att en färg kan ha så dålig täckning. Jag vågade inte annat än att måla ett lager till, då blev det en antydan till färg på väggen.
 
Du behöver inte måla 2ggr med färdigfärgen, förutsatt att bägge färger är av bra kvalitét.
 
Efter att du har bredspacklat och slipat och där du är nöjd, är det en god idé att måla på med en billig färg. På så vis kommer alla missar du eventuellt gjort fram på ett bra vis och du kan komplettera med spackel/slipning. För detta ändamål duger färgen du länkade till utmärkt.

När du sedan ska färdigmåla, grunda först de ställen du spacklade om, annars kommer väggen att suga ojämt. Är rummet så stort att det är motiverat med två olika färgtyper? Om inte, grunda med samma färg som du färdigstryker med. Beträffande Rustas färger så har de varit skräp men de har skärpt till sig betydligt och t.o.m vunnit priser. Målade nyligen min hall men en Rustafärg och den var helt ok.

Ett annat tips på billig färghandlare är Byggmax. Även de har skärpt till sig och har ett prisvärt varumärke som heter Midun. I den Byggmaxbutik jag besökte hade de även brytmaskin. Jag har målat upp 10 liter av denna färg och omdömet blir; helt ok färg.
 
  • Gilla
Micke866
  • Laddar…
Efter spackling och slipning, vill jag måla med ett billigt färg för att se alla fel, så jag kan spackla och slipa om.
Duger den då från Byggmax eller ska jag ta den från Jula?

Kan jag använda billiga färgen på ställen jag spacklade och slipade om, eller ska jag använda grundfärgen?

Sen blir det grundmåla och väggfärgen.

Rummet är ca 3x4m och 2,7 i höjd.
Ska bara vara en färg på väggarna.

Tack på förhand
 
Redigerat:
Om du vill komma billigt undan och få minst krångel, så grunda och färdigstryk med samma färg. Den kulör du har valt är bra att grunda med, den ger de där små skuggorna du behöver för att se eventuella missar. Ös på med ljus när du kollar. Jag har som sagt helt nyligen målat med Byggmax Midun, bruten i butik till vit 0502. Krämig och fin samt täckte mycket bra. Kändes helt enkelt jäkligt bra att jobba med, och jag är kräsen.

Det som är viktigt i den här operationen är att du mättar de punkter du spacklar om och slipar efter grundningen. Annars kommer de ställena att upplevas som mattare. Räcker med att du rullar över med rollern du hade när du målade första lagret. Måla gärna ut lite från där du slipat, så riskerar du inte att övergången syns. Ta med dig färgkoden och köp 10 liter, kommer att räcka och bli lite över.
 
Hej,
Du menar alltså att jag ska grunda och färdigmåla med Beckers?
Jag ska allstå inte köpa färgen från Byggmax?

Tack på förhand
 
S
evoline skrev:
Hej,
Du menar alltså att jag ska grunda och färdigmåla med Beckers?
Jag ska allstå inte köpa färgen från Byggmax?

Tack på förhand
kör på beckers. billigt med byggmax egna men kan gå åt mera om man har otur.
 
evoline skrev:
Hej,
Du menar alltså att jag ska grunda och färdigmåla med Beckers?
Jag ska allstå inte köpa färgen från Byggmax?

Tack på förhand
Jag menar att om du vill ha en prisvärd färg och enklast möjliga resa, så ska du grundmåla och färdigstryka med en och samma färg, Jag rekommenderar den från Byggmax. 10 liter Midun i 7-glans bruten i din kulör kommer att göra ett bra jobb.

SBH skrev:
kör på beckers. billigt med byggmax egna men kan gå åt mera om man har otur.
I det här fallet kommer ts mer än väl runt ett par varv med en 10:a Midun, vilket blir billigast att köpa då en femma, oavsett varumärke, högst troligt inte räcker.
 
S
Robert63 skrev:
Jag menar att om du vill ha en prisvärd färg och enklast möjliga resa, så ska du grundmåla och färdigstryka med en och samma färg, Jag rekommenderar den från Byggmax. 10 liter Midun i 7-glans bruten i din kulör kommer att göra ett bra jobb.

I det här fallet kommer ts mer än väl runt ett par varv med en 10:a Midun, vilket blir billigast att köpa då en femma, oavsett varumärke, högst troligt inte räcker.
låt säga att den du målar ut fem liter av den byggmax färg. och väggen fortfarande lyser igenom.
så kanske du får enbättre täckning med än bättre färg t.ex midun(vilket jag aldrig skulle använda)
 
E
Det är dyrt att köpa billig färg (läs dålig kvalité) . Renoverade en hel lght med billig färg för ett tag sedan. Aldrig i mitt liv att jag köper någon billig färg igen. Vissa tak fick jag stryka 5 ggr för felfritt resultat. Jämfört med 2 stryk med beckers exempelvis. Tar mycket tid och det är svårt att få det bra. Sedan när jag skulle flyttstäda och torka fläckar på väggen så släppte färgen på vissa ställen när jag gnuggade.

Det kanske låter som en klyscha men man får ju faktiskt i princip alltid vad man betalar för.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.