Ja, jag vet att man får det man betalar för och att jag därmed i praktiken har svarat på min egen fråga.
Men jag undrar i alla fall om en Herkules KSZ 2100 duger åt mig som egentligen inte har större krav än att det jag sågar ska gå av där jag vill.

http://products.bauhaus.se/ksz-2100-kap-gersag
 
Hur mycket sågar du? Ska du bygga ett helt hus eller ska du bara byta foder runt ett fönster?

Vilken finish önskar du på snittet? Billiga sågar har billiga klingor. Ska du såga 2"7 golvåsar eller 12x57 vitmålad sockel?
 
Normalt sågar jag aldrig men jag ska klä min altan med panel så det kommer väl bli en del på kort tid.
Den billiga klingan kan man väl byta ut mot en bättre?
 
  • Gilla
Majo1981
  • Laddar…
Jag utnyttjade bauhaus prisgaranti och köpte deras Metabo KGS 216 för 1404kr för någon vecka sedan. Där har du galet mycket såg för endast 400kr mer. Se om du kan hitta ett reklamblad från Hornbach där dom hade drive med Metabosågen, förhoppningsvis kör dom kampanjen igen/fortfarande och du kan spela tyskarna mot varandra.
Innan dess hade jag en noname-historia en kamrat kastat till mig. Den gjorde sitt jobb och dög för mitt altanbygge. Fick smak på maskintypen och skapade ett nytt behov för en mer seriös modell.
 
Mikael_L
JeRo skrev:
...åt mig som egentligen inte har större krav än att det jag sågar ska gå av där jag vill.
Ja då duger den. Bara lite tyngre och dyrare än en fogsvans. ;)

Gå in på ett Bauhaus och kläm och känn på både herkulesen och Metabo KGS216, slida fram och tillbaka, känn efter om det är skillnad i glapp och allmän stadga, hur vinklingar av bord och andra inställningar och kontroller känns.
Lägg till på priset för en herkules 2-400:- för en bättre klinga. Sen kan du välja.
(Men den gamla klingan är bra att ha som fulklinga, eller att förstöra till ett laminatgolv t.ex.)
http://products.bauhaus.se/kgs-216-kap-geringssag

Men herkulesen såg iaf på bilden inte allt för tokig ut. Best-tools hade en modell som liknande den som flera var förvånansvärt nöjd över.
 
Skulle försöka få tag på Metabon. Bara i andrahandsvärde är det väl nästan en tusenlapp i skillnad...
Metabon tar tydligen 45mm regel med 45 graders lutning, vilket är mer än specifikationerna antyder (iaf enl användare här på forumet). Bara så att det inte blir en deal-breaker för dig att specarna säger att den inte gör det.
 
Mikael_L skrev:
Ja då duger den. Bara lite tyngre och dyrare än en fogsvans. ;)

Gå in på ett Bauhaus och kläm och känn på både herkulesen och Metabo KGS216, slida fram och tillbaka, känn efter om det är skillnad i glapp och allmän stadga, hur vinklingar av bord och andra inställningar och kontroller känns.
Lägg till på priset för en herkules 2-400:- för en bättre klinga. Sen kan du välja.
(Men den gamla klingan är bra att ha som fulklinga, eller att förstöra till ett laminatgolv t.ex.)
[länk]

Men herkulesen såg iaf på bilden inte allt för tokig ut. Best-tools hade en modell som liknande den som flera var förvånansvärt nöjd över.
Jag är en av dem som har kvar en best tool kapsåg. Jag åkte runt i en massa affärer och drog i sågarna och kände efter hur mycket de glappade under tryck. Generellt visade det sig att de med två gejdrar (eller slädare eller vad det heter) var mycket stabilare än de med en enda (en billig med två slog lätt en mycket dyrare med en). Så jag köpte en best tool med två, och har haft den måga år nu. Efter ett år eller så så ställde jag visarksalorna och lodet och stoppen och vinkeln och lite så, men de ar inte mer fel än jag numera väntar mig på en festool.

Herkulesen kan vara lika bra, enda sättet att veta är att känna efter. För det mesta kapar man saker där skarven skall ligga i ett hörn, rent av gömd under en list. Vill man däremot kapa saker som syns (ramar, hyllor, blir det mer viktigt med glappet, och även med lager och annat.

--- Mats ---
 
Jag har en power craft (same shit but different name) som jag satte en hitachi klinga på, fungerar klockrent. orginal var det en 24tandad klinga, nu sitter det en 36 alt 48 tandad klinga beroende vad jag ska kapa.
 
Tack för alla idéer och tankar, nu är det bara upp till mig själv att bestämma mig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.