Hej

Bygger ett nytt hus som kommer grundmålat med enkomponents vitpigmenterad vattenburen alkyd-primer.

Jag skall måla själv sen och tänker använda Alcro bestå för den har fungerat så bra på nuvarande hus.

Min fråga är om jag måste måla med Alcro bestå grundfärg innan fast det är grundmålat enligt ovan ifrån fabrik? Alcro lär säga att dom garanterar bara resultatet om jag målar med deras grundfärg över fabrikens grundfärg.

Tillägas bör att huset kommer stå med fabrikens grundfärg i 5 månader innan jag kommer åt att måla.

Hur skulle ni göra? Måla ett varv till med Alcros grundfärg? eller bara köra med fabrikens grundfärg?
 
Kul med nytt hus!
Hör med fabrikens grundfärg vad domanser att deras färg klarar för väder. Innan dess hade inte jag tagit ställning till varken det ena eller andra. Tänk dig att måla med Alcro och precis när du är klar läser du någonstans att det är samma/liknande tillsatser i färgen.
Ta reda på producent och få en produktspec eller hör med fabriken vad de kan ge för garanti att färgen klarar av.
 
Hoppas fabrikens grundfärg klarar 5 månaders väder och vind för det kommer att stå med deras grundfärg. Bra tips, jag skall försöka få svar av fabriken om productspec. Det är ett A-hus så någon kanske vet vad dom använder för grundfärg?
 
S
Finns det ingen möjlighet att huset kan målas med Alcros grundfärg då?
 
Nä tyvärr inte. Jag hade några få partier runt en dörr ca 3 m2 som jag ville lasera och frågade om den delen kunde komma utan grundfärg men det går inte så där får jag måla brun täckfärg eftersom lasyren inte fungerar på grundfärg..

Det är fabrikens grundfärg som gäller och jag antar att det skulle krångla till och fördyra deras tillverknings process och det vågar jag inte komma med nu när huset kommer nästa månad och kanske redan är målat.

Men jag skall följa rådet att ta reda på produktspec ifrån fabriken och sen kolla upp med Alcro om dom "anser" att grundfärgen duger.

Kanske A-hus kan säga att vi vet att grundfärgen fungerar med x fabrikat så kör jag på det

Har svårt att tro att alla som köper fabriksbyggda hus som är grundmålade målar grund en gång till. Kanske om jag får tag i Spec kan kolla med andra färgleverantör.

Tror inte det borde vara problem, men vill inte chansa så får jag inte koll på detta så blir det nog ett varv grund till på huset men ej garage.

Målning sker inte förrän till sommaren så jag kan säkert prata med målaren som målar invändigt vad han säger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.