Jag ska spika ytter panel och råspont på taket samt innerväggar (regla) i mitt blivande 157 kvadrats hus + carport. Samt diverse annat som måste spikas. Det finns spikpistoler för en dryg 1000lapp och uppåt.

-Tror ni en dylik håller och funkar till ett husprojekt, eller måste man satsa på nått dyrare?

Pickan jag tittat på klarar max 90mm spik från 21 graders magasin. Tryckluftdriven.
 
Jag har byggt hela mitt hus + ett par mindre byggnader med hjälp av en av marknadens billigaste spikpistoler från Harald Nyborgs. Den har gått sönder en gång, men då fick jag en ny på garantin. Annars har den fungerat oklanderligt. Så nog duger en billig spikpistol.
90 mm och 21 grader är standard och helt OK.
När jag nu blivit "varm i kläderna" vad gäller byggande ville jag ha en spikpistol till, som jag dessutom kan spika ankarspik med. Det fick bli en Senco, en USA-import. Den kostar faktiskt inte så mycket mer än vad en budget-pistol kostar i Sverige.
 
Hej andersmc, kan du berätta varifrån du importerade din spikpistol och vilka ytterligare kostnader du drabbades av förutom rena försäljningspriset?

//Woodrat
 
Visst. Jag har handlat av flera olika men den här gången blev det ToolKing. Du åker naturligtvis på en ganska hög frakt. För enbart en spikpistol har jag för mig att det handlade om 70$. Sen får man betala tull men det är inte så mycket - några %. Sist men inte minst då moms på alltihopa - 25% i vanlig ordning. Tull och moms betalar du till fraktbolaget.
Jag har bara haft positiva erfarenheter av att beställa från USA. Dessutom går det förunderligt snabbt att få hit grejorna. Det går snabbare att få hit ett verktyg från Colorado än från Skara.
 
Jag köpte en gul en ;) för 99euro (ca 900kr). Testade några spik och den funkade! :)

Få se hur det funkar i höst när spikandet startar.
 
Det lät ju som ett fynd! "En gul"; menar du en DeWalt eller en Senco?
Du får gärna utveckla lite. (När man väl kommit på det här med att importera blir man ganska nyfiken.)
Vilken modell? Vilken sida? Vilket land?
 
Jag köpte både kompressor och spikpicka på Jula. Byggt ett enplanshus samt garage utan problem.
 
andersmc skrev:
Det lät ju som ett fynd! "En gul"; menar du en DeWalt eller en Senco?
Du får gärna utveckla lite. (När man väl kommit på det här med att importera blir man ganska nyfiken.)
Vilken modell? Vilken sida? Vilket land?
Tyvärr... Maskinen var gul men den har nog ingen övrig likhet med DeWalt. Det var en billig made in taiwan. Den köptes på det lokala "biltema".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.