D
Markyta där asfalten bilats bort för förberedelse av markstensläggning, synliga stenbitar och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen bilad asfaltyta med varierande tjocklek ner till grus och sandbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilat bort asfalten, ca 2-3 cm tjock, på vissa ställen 1,5 cm. Ska nu lägga marksten. Tänkte gräva bort 15 cm av detta, lägga en markduk, sen nytt bärlager+sättsand+sten. Kommer det hålla för att köra upp bilen?

Tackar ödmjukast för svar från någon mer rutinerad, då jag ej vill chansa.
 
Hur har asfalten klarat sig med underlaget? Var den slät och fin så har du ett mycket bra underlag för marksten som det är. Var det hela havet stormar så kanske det behöver grävas ur en halvmeter.

Protte
 
D
Det var i överlag bra. Gjort för typ 30 år sen. 1-4cm tjock asfalt. Lite gropigt här o där, men inga märken efter bildäck.

Är det dumt tycker du att gräva ut överhuvudtaget eller ska jag ta bort 10-15 cm för säkerhets skull?
 
Marksten är nog stadigare än asfalt så har asfalten varit bra så trasslar du nog bara till det att ta bort bärlager och ersätta med samma sak. Det du har är ju paddat och hårt och klart.
Jämna till det du har.

Protte
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Har du kommit igång?

Materialet ser jättebra ut som prototypen redan sagt. Markduk behöver du inte. Men ska stenen ligga på samma höjd som asfalten låg på? Jag antar att asfalten haft ett jämt, plant fall från en fast höjd - garage/hus ut mot gatan/trottoar?
Isåfall får du nog schakta lite ändå.
Asfalten var som mest 4 cm tjock och stenen bygger förmodligen 5-6 (körbar betongsten) cm.
Utöver det stenen bygger behövs ju ett lager finare sättmaterial, stenmjöl eller flis på ca 4-5 cm, så bärlagret bör i det fallet ligga på minst 10-12 cm under färdig höjd för slippa stöta på sten och skit när du stockar/drar av ytan inför läggningen.
 
D
vi bestämde oss för att slänga i nytt bärlager. kommer gräva ur 35 och sen nytt bärlager, sen stenmjöl, sen marksten. har fått hem 11 pall marksten = 96 kvm.

har börjat gräva lite, kommer köra allt till tippen med släp. blir saftigt :D
 
D
blir väl typ 60 släp, men har kört 20 redan, så det är lugnt :) tar ju en vecka om jag kör 10 släp per dag, tror jag kör 5 om dan dock.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill se framstegen i bild! Hur orkar du?
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Du gräver ur :: glöm inte duken underst annars kan det sjunka i och med att du tagit bort
ett hårt lager , samt padda ordentligt på första bärlagret
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
bilder kommer när jag ids fota. senast när det är färdigt.

har en fantastisk hustru som låter mig vara ute och jobba, och vi hjälps åt med allt. för mig känns livet fullkomligt när man får jobba för att ens nära o kära ska få det fint.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
D
kommer lägga markduk under bärlagret när jag grävt färdigt. ska försöka hyra en 150kgs padda för uppfarten.

har i skrivande stund grävt upp 26 meter dike 45 djupt och 50 brett, samt ca 25 kvm där markstenen ska ligga. även spettat upp all asfalt, så vi är på god väg. men jag vet att jag har många veckor alternativt månader kvar innan allt är färdigt. men detta är nästan det sista vi har planerat för huset, så det känns väldigt skönt. varje lass känns som ett lass närmare färdigt hus :)
 
L
D danpih skrev:
kommer lägga markduk under bärlagret när jag grävt färdigt. ska försöka hyra en 150kgs padda för uppfarten.

har i skrivande stund grävt upp 26 meter dike 45 djupt och 50 brett, samt ca 25 kvm där markstenen ska ligga. även spettat upp all asfalt, så vi är på god väg. men jag vet att jag har många veckor alternativt månader kvar innan allt är färdigt. men detta är nästan det sista vi har planerat för huset, så det känns väldigt skönt. varje lass känns som ett lass närmare färdigt hus :)
Klart det är jobbigt men skönt när det är färdigt , hoppas vintern kommer sent
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Kroppsarbete är fantastiskt!
 
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
D
Tomt under renovering med grävmaskin, skottkärra och byggmaterial framför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt över pågående grundarbete mellan två byggnader med skyffel och bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.