Ska pappa och läkta om taket men undrar nu om undertaket duger eller om jag bör lägga dit ny råspont. Undertaket som ligger idag är inte spontat utan är något ihopplock av plankor med glipor upp mot 1 centimeter mellan varandra men dom är i helt ok skick och de håller bra att gå på. Har inge efarenhet alls i det här med tak så jag skulle behöva lite råd hur jag ska göra. Skickar med en bild så ni ser vad jag talar om. IMG_3558_1_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är absolut inget takexpert men spekulerar lite, låg där papp innan? ser det friskt ut fortfarande? Då lär det fungera med papp i fortsättningen med. alternativt så kanske man kan fästa någon typ av enklare board på planken för att jämna ut det hela och sedan längre pappspik genom papp + board (hyr en pistol, grymt smidig kostar några hundralappar sparar massor med tid)
många nya hus finns det ju inte råspont på utan bara en oljehärdad board.
 
Jag hade inte bytt spånt bara för att det glipar. Om det håller BRA att gå på menar jag. Är takbiten på bilden möjligen den mest solbelysta? I så fall kan man ana att den andra sidan är lite bättre.
 
Jag tycker ju själv det verkar onödigt att byta ut om virket forfarande är ok vilket jag tycker det är. Det jag var/är osäker på är det här med springorna emellan samt att det är lite nivåskillnad på vissa brädor. Men pappen som låg på nu var hel och fin så som sagt då borde det ju funka nu också. Tyvär så är det den minst belysta delen som jag håller på med nu.
 
Om den papp som låg var bra tyder det kanske på att det inte borde vara några problem? Jag tycker det verkar vara dags att plocka fram papprullarna och köra igång. Om det inte är väldigt stora nivåskillnader så ska pappen lägga sej fint tror jag i alla fall. Om du känner dej nojig kan du kanske lägga ett lager plyfa på en centimeter kanske? Jag hade nog själv inte gjort det dock...
 
Det kan vara läge att kolla om brädorna har vridit ur i ändskarvarna på något ställe. Då kan man skruva ner dom med skruv ovanifrån och en bräda på undersidan. Går smidigt om man är två personer. Funkar även om det finns ställen med stora nivåskillnader som kan göra att pappen spricker.

-h
 
Så det är snarare nivåskilnader jag ska oroa mig för medans glipor mellan brädorna inte spelar så stor roll bara de ligger i våg?
 
Det är bara köra på ny papp. Använd YAP2200. Om det skulle vara nivåskillnader skär du till små pappremsor och kör dubbelt där det behövs. Detta behövs bara på större ojämnheter, ~-3-5mm och uppåt, under det klarar en bra papp utan problem.
 
Redigerat:
Jag kör med Yap 2200 så då är det väl bara att köra på då, men har fortfarande en del jobb kvar innan jag kommer till pappning. Tack för svaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.