Har en tomt i Stockholms skärgård och har just lagt ut sprängsten mot berg vid strandlinjen och sedan lagt sprängstenar ovanför med en lutning på kanske 1:2 till en höjd av 1.8 meter. Stenarna längst ner väger nog 0.5 till 2 ton utmed hela strandlinjen. Alla ligger på berg som är 0.2 till 0.5 meter under vattenytan. Vissa stenar ligger "optimalt" med en bergkam som stöd, dvs i en lokal "grop" i berget. Andra ligger på slätt berg eller t.o.m berg som sluttar svagt utåt. Jag tror dessa kan dras bort av isen i vinter då det finns flera kvadratkilometer öppet vatten utanför.

Har planer på att gjuta ihop sprängstenarna med varandra genom att först "armera ihop dom" med 16 mm armeringsjärn och sedan gjuta. Jag skulle också vilja gjuta klackar av betong på berget vid det svagt lutande berget som mothåll för sprängstenarna. Dessa klackar måste naturligtvis armeras och dubbas fast.

Två frågor:

1) När jag dubbar fast mina 16 mm armeringsjärn i berget, bör jag då använda ankarcement (eller ankarmassa) i borrhålen eller räcker det med att slå i armeringsjärnen och sedan låta betongen utgöra korrosionskydd?

2) Känner någon till någon lämplig ankarmassa. Det finns massor på marknaden (t.ex. Sika AnchorFix-1 Snabbhärdande ankarmassa) men jag vill inte chansa.

Tror ni att mitt tillvägagångssätt enlit ovan funkar eller har ni andra ideer? Tacksam för svar.

Mvh
/Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.