Hej,

Jag har en fråga till behöriga elektriker. Ponera ett allrum. Två takdosor, där den ena dosan grenar ut sig till fyra vägguttag och den andra till två.

Det är dubbla VP20 dragna från centralen, en till varje takdosa. (Varför vet jag egentligen inte men jag vet att jag nämnde någonting för elektrikern om fördelen med att kunna montera uttag med separat brunntändning någon gång i framtiden och då är det bra att ha gott om plats för tändtrådar.)

Som det ser ut i dagsläget vill jag bara att en dimmer skall styra dimmningen av lampor i båda takdosorna samtidigt, alltså måste båda takdosorna matas av samma fas.

Men man får ju inte lägga två ledare på en dvärgbrytare och helst inte heller använda centralen som kopplingsutrymme. Vad är bäst att göra i detta fall?

Ny kopplingsdosa innan centralen där man grenar - eller måste man koppla ihop takdosorna med ett nytt VP20 och ta bort ett av de som går till centralen? Det vore ju synd... Finns det andra alternativ?

Jag tänker absolut inte koppla ihop det själv, så var inte oroliga  ;)
 
Jag är iof inte behörig. men det finns trådlösa dimmers att köpa. kanske kan vara ett alternativ.
 
om man kopplar enstaka ledningar i elcentralen tror jag inte att så många har några ivändningar. och jag tror inte att nån elektriker inte skulle lägga ett rör mellan takdosorna och dra dubbla 20 rör jag tror du får kolla behörigheten
 
Tack för svaren sålänge, speciellt elmont. Jag får kontakta honom igen och fråga.
/L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.