I vår ska vi överta svärföräldrarna hus, ett 1800tals timrat 2vånings hus.
Det är "modernt" enl 80 tals standard invändigt.

Nuvarande värme består av en luft/vatten pump.
Innan den pumpen monterades så stod en vedpanna i huset, som nu är borttagen, så skorsten finns.
Jag skulle gärna ha tillbaka möjlighet att elda för värme.

Så till frågan, går det att sätta in en vedpanna som kan jobba ihop med värmepumpen?
Jag är ganska novis på området men jag tänker att det kanske går att mata en ack.tank med både värmepumpen och en vedpanna? Eller löser man det på något annat sätt, eller gör man det inte alls? 😁
Det vore ju perfekt att kunna kapa elkostnaden på vintern genom att elda tänker jag, och att samtidigt kunna åka iväg på semester och lita på att värmepumpen sköter sig själv.

Jag är tacksam för alla tips, länkar, osv.
 
NIBE har en färdig dockningslösning för det. Bara att elda när man känner för det och när acktankarna blivit varma så tas värmen automatiskt därifrån så länge den räcker och värmepumpen stannar. Varmvattnet förvärms alltid i acktanken och slutvärms i värmepumpens innerdel med beredaren. Kräver naturligtvis ett rejält stort pannrum och det kostar en bra slant allt tillsammans.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M mulle.meck skrev:
Vad för summor ungefär kostar ett sånt system?
Tyvärr är pannrummet i fråga väldigt litet, kanske 2x2m eller lite större.
Är det nån som har erfarenhet av en sån här typ av tank?
[länk]
Den tanken är för liten, minst 1000 L eller helst min 1500 L, du kommer att få elda ihjäl dig, klart en visst tillskott blir det, sen att få till det med nuvarande som du har, går nog inte, då det inte finns någon styrning i VP för det. Att köpa nytt är med allt drygt 100 kkr. det går att få till det. Men att få till det, så ska VP jobba mot tanken och värmen tas ut via shunt till huset.
 
Vet tyvärr inte kostnaden men alltihop tillsammans måste röra sig om flera hundra tusen kronor, kanske närmare 300 tkr?? Det är ju ganska mycket installationsarbete som tillkommer utöver priset på prylarna. Ett pannrum på 4 kvm blir för litet. Ska ju rymma vedpanna, vedförråd, en rejält stor ackumulatortank på kanske 1000 liter, innerdelen till värmepumpen samt ladomat, cirkulationspumpar och en hel del rördragning.
 
Okej, då får det bli lite myseldning i kökskaminen istället 😁
 
M mulle.meck skrev:
Okej, då får det bli lite myseldning i kökskaminen istället 😁
Vedspis eller kamin i köket ?
 
Vedspis är det, nån lite nyare modell, ingen vattenmantling iallafall.
Man skulle säkert kunna ha en vattenmantlad stå där också, pannrummet är alldeles bakom.
Men som sägs ovan så räcker nog inte 4m² ändå till en rejäl ack tank och allt annat
 
Är det en ren vedspis så går det att få en del extra värme från den. Man få vara lite kreativ. Har sett ett par stycken som ordnat det, klart men måste lägga lite tid och tänkande.
 
Vi har vedpanna och ack-tank kvar efter att jordvärmen installerades. Dock ingen automatisk hantering av det, utan vid eldning får man helt enkelt stänga av värmepumpen och slå om lite ventiler och köra hela huset som det gjordes innan. När man sedan kört slut på värmen i acktanken och inte vill elda mer får man switcha tillbaks.
 
tensiden tensiden skrev:
Vi har vedpanna och ack-tank kvar efter att jordvärmen installerades. Dock ingen automatisk hantering av det, utan vid eldning får man helt enkelt stänga av värmepumpen och slå om lite ventiler och köra hela huset som det gjordes innan. När man sedan kört slut på värmen i acktanken och inte vill elda mer får man switcha tillbaks.
Det kan jag absolut tänka mig att ha så, det behöver ju inte vara automatiskt alls.
Då kanske man kör eldning på vintern och låter pumpen leva sitt liv på sommaren.
Jag ska se lite hur stor tank jag kan få in, och vad golvet ser ut att hålla för
 
J jonaserik skrev:
Är det en ren vedspis så går det att få en del extra värme från den. Man få vara lite kreativ. Har sett ett par stycken som ordnat det, klart men måste lägga lite tid och tänkande.
Jo den ger nog säkert bra värme, men kanske inte till alla rum utan främst i köket och kringliggande rum .
Sen kan man ju kanske sätta upp nån fläkt och kanal som flyttar värmen till andra sidan huset också
 
Jag har en liknande fråga, om jag får låna din tråd lite?
Jag har separat pannrum på gården, med vedpanna, samt acc.tank på 2,5m3. Den matar sedan, med kulvert, mitt hus till en slavtank. Samt annan kulvert till lillstuga.
Frågan är om det går att sätta en mindre, isåfall hur liten, LuftVattenVärmePump i pannrummet kopplat till 2,5m3 tanken. På så vis värma båda fastigheterna ner till ca -10grader. Eller blir det för mycket vatten för pumpen, att arbeta mot?
Jag vet att pumpen fungerar till lägre temperaturer, men det kommer bli för stor boyta att orka värma utan en "mastodontpump".
 
M mulle.meck skrev:
Svara
Vedspis är det, nån lite nyare modell, ingen vattenmantling iallafall.
Man skulle säkert kunna ha en vattenmantlad stå där också, pannrummet är alldeles bakom.
Men som sägs ovan så räcker nog inte 4m² ändå till en rejäl ack tank och allt annat
Har du en vattenmantlad kamin räcker 500l tank normalt. Det får du in i det lilla pannrummet.
Men om du inte gör det själv, är en sådan installation nog ganska kostsam och betalar sig knappast.
 
A AG A skrev:
Jag har en liknande fråga, om jag får låna din tråd lite?
Jag har separat pannrum på gården, med vedpanna, samt acc.tank på 2,5m3. Den matar sedan, med kulvert, mitt hus till en slavtank. Samt annan kulvert till lillstuga.
Frågan är om det går att sätta en mindre, isåfall hur liten, LuftVattenVärmePump i pannrummet kopplat till 2,5m3 tanken. På så vis värma båda fastigheterna ner till ca -10grader. Eller blir det för mycket vatten för pumpen, att arbeta mot?
Jag vet att pumpen fungerar till lägre temperaturer, men det kommer bli för stor boyta att orka värma utan en "mastodontpump".
Värmepumpar ska jobba med flytande kondenseringstemperatur för att vara mest effektiva. Då går det absolut inte med att jobba direkt mot en jättestor ackumulatortank. Blir alldeles för trögreglerat. Det behövs en mer avancerad inkoppling i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.