Håller på drar avlopp i tvättstugan, just nu är det draget 75mm rör med en förminskning 75 till 50mm. Tänkte anslut två tvättmaskiner till vattenlåset-anordningen till kommoden, men det verkar vara svårt hitta en dubbelnippel, finns det? Räcker det med dimension 40mm på slangen/avloppet för klara två tvättmaskiner flöde samtidigt?

Alternativ får jag köra grenrör och ett till uppstick längre bort.

Avloppsrör och kopplingar under installation i en tvättstuga med gråa PVC-rör och flexslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Ska du inte ha avloppet från tvättmaskin till en golvbrunn?
Har du en minskning på röret som ligger nere i gruset?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska du inte ha avloppet från tvättmaskin till en golvbrunn?
Har du en minskning på röret som ligger nere i gruset?
Jag har inte planerat för en golvbrunn, utan tänkte att ett 50mm rör rakt upp skulle räcka.
Minskningen är vid uppsticket.

Nu läste jag en annan tråd där en person kopplat in 3 tvättmaskiner med IKEA extraanslutning mot vattenlåset till vasken utan problem, så det blir nog en fullgod lösning.

Grått rör för avlopp med konisk anslutning upptill och klämring vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men, innan du fyller och gjuter, åt vilket håll går avloppet? Det ser antingen ut som det går mot en förminskning, eller att sticket sitter åt fel håll?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
M mattiasborger skrev:
Men, innan du fyller och gjuter, åt vilket håll går avloppet? Det ser antingen ut som det går mot en förminskning, eller att sticket sitter åt fel håll?
Avloppet går under väggen, det är lutning om ca 3procent. Allt är 75mm på bilden förutom förminskningen före de två 45grader böjarna. Y-Grenrörer ska jag fortsätta bygga vidare på.

Installation av avloppsrör med lutning, 75 mm rör och två 45 graders böjar i en byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mattiasborger
  • Laddar…
Har lika för två TM och kopplat på samma stam som ut, fungerar bra.
 
Krilleman
Klockren länk från @Mazen, bästa vattenlåset för TM.

Kör på dubbla anslutningar med dessa självrensande vattenlås = Bästa alternativet! (y)(y)

Jag skulle även dragit upp en tredje anslutning för torktumlare. Det finns inget bättre än en torktumlare som tömmer direkt i slang istället för behållare! När man väl köpt en sådan variant så vill man aldrig gå tillbaka till traditionell variant!
 
  • Gilla
Mazen och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Hur stor är egentligen sannolikheten att båda tvättmaskinerna tömmer exakt samtidigt? :thinking:
Kanske inget problem alls...
 
Krilleman
Problemet att aktuellt vattenlås endast har en anslutning och således behövs en Y-koppling som jag starkt avråder ifrån.

Det är ett billigt pris att köra separata vattenlås när det strular, tro mig av erfarenhet! :cool:
Följer man detta fullt ut så är det självklart separata tappventiler för inkommande vatten som gäller!

Alla maskiner är således helt oberoende av alla andra.

Är dessutom golvet öppet är det en extremt liten kostnad att göra rätt från början med avloppet. (y)

Jag som röris hade aldrig tvekat en microsekund.
Avloppsdelar är extremt billigt att köpa, oavsett 75mm böjar eller vattenlås.
En extra tappventil är även den billig.

"Vis av erfarenhet - Men om ni väljer att följa det är 100% frivilligt"

:whistle: :cool: :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Problemet att aktuellt vattenlås endast har en anslutning och således behövs en Y-koppling som jag starkt avråder ifrån.

Det är ett billigt pris att köra separata vattenlås när det strular, tro mig av erfarenhet! :cool:
Följer man detta fullt ut så är det självklart separata tappventiler för inkommande vatten som gäller!

Alla maskiner är således helt oberoende av alla andra.

Är dessutom golvet öppet är det en extremt liten kostnad att göra rätt från början med avloppet. (y)

Jag som röris hade aldrig tvekat en microsekund.
Avloppsdelar är extremt billigt att köpa, oavsett 75mm böjar eller vattenlås.
En extra tappventil är även den billig.

"Vis av erfarenhet - Men om ni väljer att följa det är 100% frivilligt"

:whistle: :cool: :crysmile:
Jag följer rådet och sätter in ett grenrör med 50mm avstick. Tvättmaskin vattenlåset som är 75cm höjt behöver jag dock kapa ner lite för det ska få plats under bänken men det blir väl inte bli några problem.

Är det Y koppling jag ska sätta på TM låset som länkades ovan?
 
Redigerat:
Åsa Lund
Nix, inget Y
Du ska sätta två vattenlås så som jag tolkar Krilleman
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nix, inget Y
Du ska sätta två vattenlås
Tack. Blir många avloppuppstick i detta rum, 1 kommod, 2 tvättmaskin, 2 golvbrunnar
 
Krilleman
oscarwww oscarwww skrev:
Jag följer rådet och sätter in ett grenrör med 50mm avstick. Tvättmaskin vattenlåset som är 75cm höjt behöver jag dock kapa ner lite för det ska få plats under bänken men det blir väl inte bli några problem.
Hur menar du nu?

Jag hänger inte riktigt med?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nix, inget Y
Du ska sätta två vattenlås
En stam, ett lås, två anslutningar i koppen
Bild av en ifyllnadsstam för VVS-installation med ett lås och två anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.