Vi har 9mm höga släta M9 trösklar med 68mm karmdjup inomhus. Det är ändå ca 8-10mm (!!) glipa mellan tröskel och parkett vilket gör allt väldigt lyhörd.

Går det att lägga dubbla trösklar och vart köper man isf trösklar som är max 7mm höga?

Mvh Johan
 
johantorp skrev:
Vi har 9mm höga släta M9 trösklar med 68mm karmdjup inomhus. Det är ändå ca 8-10mm (!!) glipa mellan tröskel och parkett vilket gör allt väldigt lyhörd.

Går det att lägga dubbla trösklar och vart köper man isf trösklar som är max 7mm höga?

Mvh Johan
Glipa mellan tröskel o dörr på 8-10 mm menar du väl? Alternativt är ju att skaffa en vanlig tröskel istället för tröskelplatta.
Med vanlig tröskel menar jag typ som man hade förr där halva tröskeln är tjockare och går några mm över underkant på dörrbladet.
 
Har inte detta med ventilationen att göra? Eller har ni bara självdrag?
 
Japp, 8-10mm mellan tröskel och dörr menar jag :)

En tröskel som är högre på mitten skulle funka fint, kan man köpa en där mittendelen är så hög som 16mm?

Jag ska kolla upp ventilation, tack för att du påpekade det :)
 
Men funkar inte en vanlig tröskel med fals? Alltså inte en platt tröskel.
 
Jo, om jag kan hitta en som är 16mm hög i mitten. De flesta nätbutiker verkar inte ange höjd på sina trösklar :/
 
Ja, fast poängen är ju inte att den ska gå upp mot undersidan av dörren om den har fals utan att den ska gå omlott med dörren och täta på det sättet. Den är liksom högre på den sidan av karmen där dörren inte sitter om du förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.