Hej,

någon vänlig själ som kan förklara detta för mig?

Jag tittar på det här med att bygga vägg till badrum. Bifogad bild kommer från Säker vatten. Där använder man plastfolie/ångbroms mot isolering/stomme (som vanligt...) Och även ett tätskikt innanför våtrumsskiva.

När jag sedan tittar på en våtrumsskiva (https://www.byggmax.se/våtrumsgips-p07001) hos Byggmax så står det så här:

Konstruktion: En byggkonstruktion får aldrig förses med dubbla tätskikt. Då våtrumskivorna förses med ett fuktspärrande skikt, får inte den underliggande regelväggen förses med ångspärr (plast).
ATT ANVÄNDA DUBBLA TÄTSKIKT MEDFÖR ALLTID RISK FÖR FUKTPROBLEM!

Innebär inte plastfolie/ångbroms mot isolering/stomme ett andra tätskikt om man följer anvisningen från Säker vatten?

Jag tackar på förhand för er hjälp. (fråga på byggvaruhusen hjälper knappast då det är sällan man träffar på någon där som kan något om det de säljer - det är åtminstone min erfarenhet)

Vh

Ralph
 
  • Illustration av en väggs uppbyggnad i våtrum med plastfolie, isolering, och keramisk yttre beläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Jag kan inte se något tätskikt bakom ”våtrumsskivan” dvs skiva enl bkr/Gvk.

Det är en plywood bakom den ” våtrumskivan” och innanför den en reglad 45x45 vägg med isolering.

Där bakom finns en ångbroms i badrums utrymmet istället för en den ”vanliga” plastfolie
Du ser det längst upp till vänster på bilden du bifogade.

Då blir det tätskikt bakom kakel och en ångbroms bakom plywood enl Säker Vatten.

Hoppas jag tolkade dina frågor rätt
Annars ber jag om ursäkt.
Vänligen
 
Hej,

tack för ditt svar. Jag tolkade den där ångbromsen som en vanlig plastfolie Så du tolkade frågan helt rätt :)

Då kan jag fortsätta bygga :)

/R
.


B Bates skrev:
Hej.
Jag kan inte se något tätskikt bakom ”våtrumsskivan” dvs skiva enl bkr/Gvk.

Det är en plywood bakom den ” våtrumskivan” och innanför den en reglad 45x45 vägg med isolering.

Där bakom finns en ångbroms i badrums utrymmet istället för en den ”vanliga” plastfolie
Du ser det längst upp till vänster på bilden du bifogade.

Då blir det tätskikt bakom kakel och en ångbroms bakom plywood enl Säker Vatten.

Hoppas jag tolkade dina frågor rätt
Annars ber jag om ursäkt.
Vänligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.