Fick lite lite svar i Bad forumet angående en fuktfråga, så tänkte att det kanske går bättre här.

Var och hur man lägger byggfolie i golvbjälklag finns det åsikter om

Tex varför ligger inte byggfolien just bakom spånskivan i mitt golv när den gör det i väggarna... hmmm ja det är ju konstigt
Skulle marken under huset alltid vara varmare än luften i huset?:rolleyes:

Hursom helst jag har en oisolerad platta på mark som det sedan ligger byggfolie på
Nu är frågan, skall jag ta bort denna folie där mitt nya badrummsgolv skall bil?

Tanken är att lägga som följer:

100mm extruderad cellplast
Vatteburen golvvärme
armering
Ardex A34 mix
Tätskikt
klinker

Så skall jag då behålla plastfolien som då hamnar under cellplasten?

Glad för all input!! :) alla bra och dåliga svar är välkommna!!
Tack

http://www.byggahus.se/forum/badrum/124981-angspaerr-under-golv-eller-inte.html#post903459
 
Efter att nu gjort en del efterforskning så har jag funnit en anledning till att behålla byggfolien på plattan.

Då jag inte har någon krypgrund under plattan så kommer alltid marken att innehålla en högre fuktkvot oavsett kapilärbrytande skikt eller ej och denna fukt strävar efter utjämning och kommer därför att stiga upp genom plattan och in i huset.

Visst är det varmare i huset än i marken men det hindrar ändå inte all den fukt som ständigt kommer att fönyas.

Så det blir då byggfolie på plattan samt tätskickt i hela badrummet.

Kommer bara vara viktigt att jag inte bygger in någon fukt så skall det säkert bli jättebra! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.