Hej, jag har ett dilemma!

Jag har ett bromsljus som enbart ska fungera när halv eller helljus är påslaget.
När halvljus är påslaget finns det ingen 12V på helljus & tvärtom.

Bromshandtaget ska få ta del av 12V när någon av hel/halv har det.
Krasst så är det alltså två separata "styrströmmar" som ska hållas åtskilda, men påverka samma bromshandtag.

Har ni några förslag på någon relä-konstellation som kan göra detta?

God jul!
 
Två dioder som klarar strömmen fixar det du vill.

förtydligande...

Handritad skiss av en elektrisk krets med två dioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Två relän, spolarna till var sin styrkrets och kontakterna i parallell om man ska ha egen strömmatning på utgången.

Protte
 

Bästa svaret

Ta styrströmmen innan brytaren till belysningen istället dvs på matningen till ljusrelät
 
Ett relä. Spolens ena pol till helljus , spolens andra pol till halvljus. Funkar med relän utan släckdiod.
Om helljuset matar så jordar halvljus och tvärt om.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ett relä. Spolens ena pol till helljus , spolens andra pol till halvljus. Funkar med relän utan släckdiod.
Om helljuset matar så jordar halvljus och tvärt om.
Förstår inte helt hur du menar, men ska försöka lista ut det
 
Handritad skiss av en elektrisk krets för kombination av bromsljus och helljus i fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@Bjober s idé funkar enligt samma tänk som det gör på amerikanska bilar som använder en lampa till två funktioner tex bromsljus/blinkers men det borde va lika lätt att ta ut styrström innan ljusrelät @Bjober s förslag på bilden
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
[bild] @Bjober s idé funkar enligt samma tänk som det gör på amerikanska bilar som använder en lampa till två funktioner tex bromsljus/blinkers men det borde va lika lätt att ta ut styrström innan ljusrelät @Bjober s förslag på bilden
Så där ja. Dock har vissa relän en diod utritad mellan 85-86 för att minska störningar (spänningsspikar,radiostörningar mm) och de funkar inte då strömmen måste kunna flyta åt båda håll. Välj ett relä med ett motstånd (varistor) utritat istället. Eller utan avstörning. I just den kretsen kommer lamporna dämpa spänningsspikarna effektivt.

Det roliga med el/elektronik är att ett problem har så många olika lösningar.
En apparat med en enkel men sinnrik konstruktion som man får klura lite på för att förstå gillar jag.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Så där ja. Dock har vissa relän en diod utritad mellan 85-86 för att minska störningar (spänningsspikar,radiostörningar mm) och de funkar inte då strömmen måste kunna flyta åt båda håll. Välj ett relä med ett motstånd (varistor) utritat istället. Eller utan avstörning. I just den kretsen kommer lamporna dämpa spänningsspikarna effektivt.

Det roliga med el/elektronik är att ett problem har så många olika lösningar.
En apparat med en enkel men sinnrik konstruktion som man får klura lite på för att förstå gillar jag.
Håller med dig, halva grejen är att klura och stanna upp och tänka efter när man håller på.
Jag hade ingen aning om att man kunde använda den andra styrströmmen som jord, men ska helt klart testas.
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Jag hade ingen aning om att man kunde använda den andra styrströmmen som jord, men ska helt klart testas.
Reläspolen drar lite ström, dvs den har hög resistans. Lampan som jordar har låg resistans. När de ligger seriekopplade så kommer reläspolen få runt 12volt och lampan kanske 0,1 volt eller ännu mindre. Den funkar då som en bra stadig jord för reläspolen.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde som så att jag mätte upp vart jag fick 12V när jag bred på tändningen och anslutet bromsljuset där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.