Hej, jag har ett dilemma!
Jag har ett bromsljus som enbart ska fungera när halv eller helljus är påslaget.
När halvljus är påslaget finns det ingen 12V på helljus & tvärtom.
Bromshandtaget ska få ta del av 12V när någon av hel/halv har det.
Krasst så är det alltså två separata "styrströmmar" som ska hållas åtskilda, men påverka samma bromshandtag.
Har ni några förslag på någon relä-konstellation som kan göra detta?
God jul!
Jag har ett bromsljus som enbart ska fungera när halv eller helljus är påslaget.
När halvljus är påslaget finns det ingen 12V på helljus & tvärtom.
Bromshandtaget ska få ta del av 12V när någon av hel/halv har det.
Krasst så är det alltså två separata "styrströmmar" som ska hållas åtskilda, men påverka samma bromshandtag.
Har ni några förslag på någon relä-konstellation som kan göra detta?
God jul!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Två relän, spolarna till var sin styrkrets och kontakterna i parallell om man ska ha egen strömmatning på utgången.
Protte
Protte
Bästa svaret
Renoverare
· Kalmar
· 2 794 inlägg
Ta styrströmmen innan brytaren till belysningen istället dvs på matningen till ljusrelät
Renoverare
· Kalmar
· 2 794 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Så där ja. Dock har vissa relän en diod utritad mellan 85-86 för att minska störningar (spänningsspikar,radiostörningar mm) och de funkar inte då strömmen måste kunna flyta åt båda håll. Välj ett relä med ett motstånd (varistor) utritat istället. Eller utan avstörning. I just den kretsen kommer lamporna dämpa spänningsspikarna effektivt.Andreas_kalmar skrev:
Det roliga med el/elektronik är att ett problem har så många olika lösningar.
En apparat med en enkel men sinnrik konstruktion som man får klura lite på för att förstå gillar jag.
Håller med dig, halva grejen är att klura och stanna upp och tänka efter när man håller på.B Bjober skrev:Så där ja. Dock har vissa relän en diod utritad mellan 85-86 för att minska störningar (spänningsspikar,radiostörningar mm) och de funkar inte då strömmen måste kunna flyta åt båda håll. Välj ett relä med ett motstånd (varistor) utritat istället. Eller utan avstörning. I just den kretsen kommer lamporna dämpa spänningsspikarna effektivt.
Det roliga med el/elektronik är att ett problem har så många olika lösningar.
En apparat med en enkel men sinnrik konstruktion som man får klura lite på för att förstå gillar jag.
Jag hade ingen aning om att man kunde använda den andra styrströmmen som jord, men ska helt klart testas.
Reläspolen drar lite ström, dvs den har hög resistans. Lampan som jordar har låg resistans. När de ligger seriekopplade så kommer reläspolen få runt 12volt och lampan kanske 0,1 volt eller ännu mindre. Den funkar då som en bra stadig jord för reläspolen.Skogspromenix skrev:
Jag gjorde som så att jag mätte upp vart jag fick 12V när jag bred på tändningen och anslutet bromsljuset där
Liknande trådar
-
Problem med dubbla låscylindrar altandörr
Fönster & Dörrar -
Hjälp med 12V solcell med batteri till stuga
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Bosch 12v kantfräs - finns kopierhylsa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad för adapter vid konvertering till 12V?
El -
Ventilation av luftspalt mellan dubbla ytterväggar
Byggmaterial & Byggteknik