Vi ska installera köksfläkt med imkanal ut gnm yttervägg. Finns massa bra info här om hur man går tillväga. Spiroröret tänkte vi ha fritt och synligt från fläkten och fram till vägg, vägggenomförningen ska självklart brandisoleras.

Min fråga gäller det synliga spiroröret. Jag har förstått att det måste brandisoleras, även om det hänger fritt från brännbara material. Finns det prefab färdigisolerade spirorör (eller alternativ) med dubbla rör och isolering mellan (typ skostenspipa)?
 
Inga prefab vad jag sett. Ett alternativ kan vara använda rörmokarens aluminiumskydd för isolerade rör.
Fråga en rörisolerare om han har något som kan passa.
 
Är imkanalen bara synlig i köket behöver den inte brandisoleras bara man håller avstånd till brännbart material.
(infogat från www.imkanal.se , branschrekommendationer) "Klass 3" är bostad.
Imkanaler i klass 3 kan utföras oisolerade inom det betjänade utrymmet inom brandcellen där köket inryms,
förutsatt att ett erforderligt brandskyddsavstånd upprätthålls mellan kanalens utsida och brännbart material.
Anvisning E 15, utan stöd av provning
Kanalen monteras på ett avstånd av 30 millimeter från brännbart material.
 
Aha - vad bra info att den ej behöver brandisoleras så länge den är synlig och man håller avstånd till brännbart.
Läste i en annan tråd att det var så enligt äldre regelverk och att numera skulle även synliga imkanaler bransisoleras.
 
Det är fortfarande tillåtet med 30mm fritt avstånd men det är inte rekommenderat utförande.

Det finns dubbla spiro med isolering att köpa men det är inte så vanligt, används mest inom offshore. Går att tillverka själv med hjälp av spiro och isolering och en händig karl ...
 
sparkar igång en gammal tråd men frågan till TS: Hur blev det? hittade du någon passande produkt, eller fixade du det DIY?

Står nämligen inför exakt samma dilemma... Så alla tips är välkommna!
 
Ta två spiro 100 + 160 och stoppa i tussar av brandisolering mellan, lite pill men ger rätta råa spirokänslan och brandskydd.

Protte
 
Tack för inspirationen! Beställningen lagd men nu kom frågan hur skall inspektion/sotning/rengöring gå till? Från ytterväggens anslutning/lucka?blir ju lite svårt md ett T-rör :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.