Hej,

Jag har en fråga och hoppas kunna få svar här.
Jag och två vänner funderar på att köpa en fastighet tillsammans för att sedan stycka den i 3 delar. Hur blir det då med lagfart? Fastigheten kostar 7 miljoner. Måste vi då först betala lagfart -1,5 % på 7 000 000 och sedan när vi styckat upp tomten, betala lagfart igen, för varje separat tomt?

Eller kan vi vänta med att registrera lagfarter tills avstyckningen är gjord?
Jag vore tacksam om någon ville bringa klarhet i frågan.
 
Lantmäteriet meddelar att svar kommer inom 7 arbetsdagar så om någon annan sitter inne med svaret på min fråga är jag mycket tacksam.
 
Jag är absolut ingen expert på sådant här. Men on någon ger dig en fastighet som gåva så debiteras ingen lagart, bara en administrativ avgift på typ 800kr.

När ni har styckat upp marken och var och en står som 3e dels ägare till var och en av de 3 tomterna så borde ni genom gåvobrev kunna ge bort resp. delar så att ni var och en står som ägare till "rätt" tomt.


Så det borde inte behöva bli en ny lagfartskostnad när ni delar ut tomterna.

Men det finns troligen någon enklare procedur som kanske går att fixa vid styckningen.

Tänk på att det är inte alltid som lantmäteriet vill stycka exakt efter de gränser markägaren vill. Det finns en risk att ni inte får 3 likvärdiga tomter. Kan vara bra att sätta upp någon intern regel mellan er om hur ev. ytavvikelser skall kompenseras (eller inte kompenseras, bara man är överens). Även om grundförhållanden sklijer mycket så kan en tomt visa sig mer svårbyggd än de andra.
 
Om vi skal vara noggrana så betyder "lagfart" att det står i fastighetsregistret att man är den korrekta ägaren. Ägarbytet är lagfart, liksom. Hempulanre menar stämpelskatten.

Jag TROR att det är så att du kan köpa tomten, kvista upp till LM och be dem stycka bitarna och så skippar ni att ta ut lagfart på hela delen. Allt detta förutsätter förstås att LM godkänner styckningen. Man kan helt skippa att ta ut lagfart också, händer inte speciellt mycket.
 
Skippa lagfarten? Det alternativet kände jag inte till. Man får hoppas att dom inte är svåra att ha och göra med på Lantmäteriet. 200 000 kr är en ganska dyr registreringsavgift.
 
Njaa. Har för mig att man är skyldig att ta ut den inom viss tid. Om inte annat så finns det inte så mycket som hindrar att säljaren säljer en gång till om du inte har lagfart. Och det är inte så skumt som dte låter. Antag att du aldrig tar ut lagfarten, om X antal år har lagfarten kanske blivit föremål för arvskifte, inte så lätt för arvingarna att veta att de inte kan sälja tomten.
 
Jo, man har 3 månader på sig, annars kan man få vite. Hur IM skall kunna utdela vite om de inte känner till att man har köpt en fastighet, det vet jag inte. ;)

Köpet är fortfarande giltigt, och säljer första ägaren en gång till så är det straffbart och han måste betala skadestånd. Första ägaren kan även belåna din fastighet (men det kan inte du).

Så egentligen är lagfart inget kvitto på att du äger fastigheten, utan ett kvitto på att samhället förutsätter att du äger fastigheten, och att du måste bevisa att nuvarande innehavaran av lagfarten har den på felaktiga grunder.

Man förstår att det är bra att ta ut lagfart. :)
 
jag har rensat bort lite pajkastning ur tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.