Hej alla kunniga forumister!

I förhoppning om att det ska bli sommar även i år så gjorde jag idag en ordentlig service på min Stiga Ready HST från 2006.
Under de år som jag har ägt den så har den gått väldigt lite, så det här är den första gången som jag gör något annat än att tanka den. 😊

Jag tog bort skyddskåpan över klippaggregatets remmar och fick se att remskivorna för kuggremmen som driver/synkroniserar knivarna verkar ha plats för två remmar, men det sitter bara en på plats. Har letat en del på nätet, men det verkar inte finnas någon information om någon modell som har dubbla remmar, och på bilderna ifrån verkstadsmanualen är remskivorna endast ut att ha plats för en rem...

Finns det någon som har någon idé om varför remskivorna är ut så här?


IMAG0566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antagligen för att förenkla lagerhållningen och få ett bättre pris av leverantören.
 
Så enkelt kan det ju så klart vara. Eller så kanske de råkade ha slut på de enkelradiga remskivorna just den dagen. Får väl ta och kontakta Stiga och be att få prata med "Anställningsnummer 429",så att vi kan reda ut det. ��

Tänkte först att det nog skulle vara två remmar, så att man skulle kunna ha en chans att upptäcka en trasig rem liggandes på gräsmattan och byta ut den, innan det att knivarna slog sönder varandra. Men när jag inte kunde hitta den typen av konstruktion på någon bild så kändes det bara konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.