Hej

Ska försöka förklara så gott och kort jag kan. (OBS: Jag tänker inte koppla själv - ska anlita elektriker. Jag vill dock prata här om vad elektrikern ska göra hemma hos mig). Jag har idag en central (eller två snarare, en övre och en nedre) med keramiska "proppar". Övre centralen är diverse, undre tar hand om all elvärme i kåken. Centralerna är kopplade till en jordfelsbrytare (i bilden kallad jordfelsbrytare 1).

Jag vill nu ha el i en friggebod som kommer att agera som knutpunkt för en massa saker utomhus. Tidigare har vi använt vanliga provisoriska skarvkablar (H07RN-F) för saker i och omkring friggeboden, inklusive motorvärmare, belysningar osv. Dessa prylar har, trots godkända klassningar osv, varit lite notoriska för att lösa ut befintlig jordfelsbrytare vid lite mer krävande väderlek vilket inte är så kul de gånger man vaknar upp i en kall kåk eller kommer hem till ett kylskåp utan el. (De gånger det har hänt har det alltid kunnat härledas till "utegrejorna").

Det finns ett befintligt skyddsrör till friggeboden som jag har dragit i en kabel i och ska få "min" elektriker att hjälpa mig koppla in en undercentral där som vi kan koppla in allt på.

Jag vill då ha en annan (en till) jordfelsbrytare för friggeboden så att inte hela kåken blir strömlös bara för att timern till motorvärmaren inte klarade senaste blöta väderleken...

Jag hade en någorlunda grov uppskattning på hur jag tänkte det, medan "min" elektriker verkar ha en annan plan vilket bland annat innefattar:

* kabeln ut till friggeboden behöver inte gå på JFB. JFB ska sitta i undercentralen. Jag vet inte exakt var och hur djupt skyddsröret ligger - det var föregående ägare som grävde ner det. Jag personligen tycker att det vore skönt om man slipper få 400V 20A i sig om man skulle råka sätta spaden i slangen?

* Vi ska koppla in oss på nedre centralen och på samma gång som vi gör det bör vi lägga hela befintliga nedre centralen utanför bef. jordfelsbrytare. Tankesättet där var att det är skönt om inte huset fryser sönder om vi inte är hemma för att något löser ut JFB. Jag förstår tankesättet men samtidigt tycker jag att det är rätt skönt om HELA vår ändå rätt gamla anläggning skulle ligga på JFB, särskilt med tanke på vår lilla klåfingriga dotter som pillar på allt och särskilt visar intresse för de elradiatorer vi har kvar.


Jag tänker mig så här istället (rött är nytt som jag har tänkt - svart är befintligt):
elcentral.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vilket skiljer sig en hel del från elektrikerns plan, jag vill

* Sätta jordfelsbrytare 2 bredvid jordfelsbrytare 1 (ta matningen till JFB2 från JFB1,s matning). Jag förstår att det krasst sett kanske blir tokigt att huvudbrytaren i undercentralen kommer efter jordfelsbrytaren som jag tänkt då men JFB1 och JFB2 matas i så fall från samma källa ju och har därför samma huvudbrytare - om man förutsätter att kabelareor osv är okej - kan man göra så rent praktiskt utan att bli idiotförklarad?

* Om man sätter JFB2 inne i huset och har en enklare undercentral med bara huvudbrytare och säkringar så ser jag framförallt fördelen med att också kabeln ut till friggeboden sitter på jordfelsbrytare. Dessutom så blir det enklare att återställa när den löst ut, man behöver inte klä på sig och knata ut till friggeboden.

* låta befintlig nedre elcentral också fortsättningsvis omfattas av JFB1.

Jag vill gärna höra era åsikter och tankar om det. Jag vill inte säga emot elektrikern för mycket om jag inte har torrt på fötterna först.

Två sista frågor/funderingar - måste en undercentral vara avsäkrad i första centralen eller räcker det med huvudsäkringarna i ute i mätarskåpet? Med mitt förslag blir det ju så, kanske inte ens kan kallas för "under"central då, blir mer en "avsides utökning" av befintlig central?

Sedan - Är det okej (lagligt?)/rätt tänkt med ekkj 4x2,5 + 2,5 för centralen i friggeboden eller måste det vara ännu värre grejor? Jag förstår att det är onödigt att dra ekkj i skyddsrör i mark men det var som sagt tidigare ägare som hade lagt röret och jag tyckte det verkade som en vettig (säker) kabel att använda. Är inte förrän i efterhand jag börjar bli osäker på dimensioner. Det är som sagt max 2 motorvärmare + 2 kupévärmare igång samtidigt på det (kanske 3kW max?)

Tacksam för alla synpunkter och råd.
 
Redigerat:
En motorvärmare ligger på ca 500W, kupévärmefläkt på 500-2300W.
Många av dagens kupévärmefläktar har steglös effektförbrukning, ju kallare det är ju högre effekt förbrukar den.
 
Jag numrerar frågorna, det blir enklare.

1) Lyssna på din elektriker. Det normala är att huvudledningar inte skyddas av en JFB och att JFB alltså placeras i den central den betjänar. Det finns helt enkelt sällan skäl som uppväger nackdelen att ha JFBn långt ifrån centralen.

2, 4) Det tycker jag är en riktigt dålig ide. Du gör ju det rätta nu och lägger friggan på en egen JFB, dvs du kommer nu att bryta ut de delar som riskerar att lösa JFBn. Resten av huset kommer nu troligen att fungera fint med den kvarvarande JFBn. Vill du lyxa till det kan du sätta en sep JFB på den undre centralen.

3) Den praktiska inkopplingen ska inte underskattas, den glöms ofta bort. Det handlar här om en huvudledning som helst ska ligga utanför huvudbrytaren i matande central. Det ska finnas lämpliga kopplingsklämmor som ger en god och varaktig förbindelse. Det kan vara si o så med det i gamla diazedcentraler så det kan behövas en ny fördelningsplint. Det ser din elektriker. JFBn tycker jag är en högst olämplig fördelningsplint för detta ändamål.

5) Ja, absolut, eller en egen.

6, 7) Det ska givetvis göras en ledningsdimensionering i vanlig ordning, önskad belastning -> säkring -> kabel. Kanske räcker din 2.5 mm2 EKKJ. Kanske behövs det säkringar i matande central. Börja med att fundera på hur hög total effekt du vill kunna ta ut samtidigt.
 
  • Gilla
Gia mas
  • Laddar…
On man vill ha skydd för kabeln också så borde en ekkj med selektiv 300mA jfb i matande ände fungera bra tillsammans med en vanlig 30mA i undercentralen. Det är ju nästan omöjligt att komma in till fasledaren utan att passera jorden i den kabeln.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svar så långt. Det uppskattas. :)

Okej, får medla lite med elektrikern. Ha JFB 2 i nya centralen men låta nedre befintliga centralen vara kvar på JFB1.

Jag tycker fortfarande det känns olustigt med kabeln men är det branschpraxis att ha nedgrävda kablar till undercentraler utanför jordfelsbrytare så kör vi så klart på det. Jag vet ju i alla fall ungefär var den går så det bör ju inte vara någon jättestor risk att jag träffar på den av misstag egentligen.

Känns skönt att få lite rätsida på inkopplingsdelen. Jag är säker på att elektrikern fixar så skarvplintar osv blir okej. Ville mest få lite input och räta ut de tankar jag hade så jag vet vad jag kan föreslå för honom och inte, utan att avslöja mig själv som en total idiot. ;)

Gällande kabeln - om jag räknar absolut värsta scenario, att vi kör igång allt tänkbart anslutet till friggeboden plus att allt anslutet kör på märkeffekt så hamnar vi på ca 3329 watt.

Om det kan hjälpa så är jag beredd att hellre bara köra 10A säkringar i undercentralen om det är så att 2.5 mm2 ekkj,n inte skulle klara 16A och dra ut två stycken matningar till bilarna från olika 10A säkringar/faser i friggeboden eftersom det är så pass nära parkeringen än att behöva dra 25 meter med 5G6 kabel om det vore en lösning?

Samtidigt tycker jag det känns som att det borde funka för jag menar, bilarna klarar ju sig på ett löjligt vanligt vägguttag på huset idag som det går typ en 20 meter lång skarvkabel ifrån. Jag har periodvis kört med allting inkopplat på det enkla 10A uttaget med alltså total motsvarande kabellängd som det blir med det nya. Bara det att jag också förstår att max för ett 10A uttag är ca 2.3kW och att vi antagligen ligger bra precis på den gränsen när allting är på samtidigt, att det aldrig skulle gå om allt verkligen drog märkeffekt och att jag därför brukar dra ur ena kupévärmaren under natten de gånger vi behöver bilarna samtidigt för att inte riskera säkringen.

Det är egentligen det uttaget jag vill ersätta. Att dra otympliga jättekablar för dubbla priset utifall att jag får för mig att starta en mekanisk verkstad i friggeboden kommer aldrig att bli aktuellt. Vill bara försäkra mig om att det blir "okej" och att det blir i alla fall bättre/säkrare/mer riktigt, rejält och godkänt än vad det är idag...
 
Meningen är att nedgrävda kablar ska läggas på ett sådant djup att de inte riskerar penetrering. I en trädgård rekommenderas minst 35 cm, det är ett "spaddjup". Men visst får du sätta en JFB som skyddar kabeln, vilket i så fall lämpligen blir en extra JFB med dess extra kostnad. Kombinationen med en enda JFB i matande ände är som sagt udda, det kommer att se konstigt ut.

Det kan i värsta fall fresta på lite att hitta en bra inkopplingspunkt i en gammal central, så du bör nog pusha för en liten extra kostnad här att kanske flytta inkommande huvudledning till en ny fördelningsplint. Den bästa lösningen är ju om friggan ligger parallellt med matande central, dvs inte bryts av dess huvudbrytare. Om vi dessutom räknar med att det behövs säkringar i matande central så behövs troligen en liten kapsling bredvid som innehåller fördelningsplint och säkringar. Men det ser man på plats. Man ska bara inte alltid räkna med att denna punkt är enkel.

Med en max belastning på 4 kW kan en låg säkring användas, och din 2.5 mm² kabel kommer då att räcka till map både belastning och frånkoppling vid jordfel. Går det att använda 16 A så är väl inte det fel, du kanske vill ha ett trefas CEE-uttag i framtiden. Om du "låser" dina mätarsäkringar till 16 S så behövs då ingen avsäkring alls i matande central, men det kan vara lite dumt att införa denna begränsning på mätarsäkringen.
 
Förklaringen till rekommendationen på 5 g 6 mm2 huvudledningar är just att den passar för 25 a huvudsäkring på korta sträckor. Det var ett vanligt byggsätt i t.ex villor eftersom mätartavlan ofta har diazed gänga 2, den gängstorleken passar för max 25 a diazed. Det gjorde att det var lätt för en elektriker att säkra från t.ex. 16 A till 20 A utan behöva ändra någonting i normalfallet.
 
tommib
Om man får komma med ett tips så är den här fördelningsplinten http://elbutik.se/product.html/kopplings--och-fordelningsplint väldigt trevlig. Nej, jag säljer inte såna, har bara en själv och tycker den är bra. En liten normkapsling med DIN-skena på det så har du fyra anslutningar per pol vilket precis räcker...
 
Bo.Siltberg skrev:
Meningen är att nedgrävda kablar ska läggas på ett sådant djup att de inte riskerar penetrering. I en trädgård rekommenderas minst 35 cm, det är ett "spaddjup". Men visst får du sätta en JFB som skyddar kabeln, vilket i så fall lämpligen blir en extra JFB med dess extra kostnad. Kombinationen med en enda JFB i matande ände är som sagt udda, det kommer att se konstigt ut.
Okej. Ska inte göra så, men jag får ta en funderare på en extra jordfelsbrytare. Problemet är som sagt att jag inte själv har grävt ner slangen så jag vet inte hur djupt den går. Ska bolla en sväng till med elektrikern.

Bo.Siltberg skrev:
Det kan i värsta fall fresta på lite att hitta en bra inkopplingspunkt i en gammal central, så du bör nog pusha för en liten extra kostnad här att kanske flytta inkommande huvudledning till en ny fördelningsplint. Den bästa lösningen är ju om friggan ligger parallellt med matande central, dvs inte bryts av dess huvudbrytare. Om vi dessutom räknar med att det behövs säkringar i matande central så behövs troligen en liten kapsling bredvid som innehåller fördelningsplint och säkringar. Men det ser man på plats. Man ska bara inte alltid räkna med att denna punkt är enkel.
Tack för tipset. Verkar som en bra idé att göra så. Jag antar att det kan bli aktuellt att bygga ut/byta ut i framtiden och kan ju vara skönt att ha det avklarat då också.

Bo.Siltberg skrev:
Med en max belastning på 4 kW kan en låg säkring användas, och din 2.5 mm² kabel kommer då att räcka till map både belastning och frånkoppling vid jordfel. Går det att använda 16 A så är väl inte det fel, du kanske vill ha ett trefas CEE-uttag i framtiden. Om du "låser" dina mätarsäkringar till 16 S så behövs då ingen avsäkring alls i matande central, men det kan vara lite dumt att införa denna begränsning på mätarsäkringen.
Gott :) Men våra mätarsäkringar tror jag är 20A. Antar att det är kvar sen hela kåken gick på elvärme vilket den bara delvis gör idag. Har inte säkrat ner för jag har hört att när man väl säkrat ner så kan det bli ett helsike och diverse utredningar om man av någon anledning vill upp på 20 igen och med våran tur så åker vi väl på att fasutjämna dessutom så jag har låtit det vara med devisen att inte laga sånt som inte är trasigt. Låter som att vi kör på matarsäkringar? :)

tommib skrev:
Om man får komma med ett tips så är den här fördelningsplinten [länk] väldigt trevlig. Nej, jag säljer inte såna, har bara en själv och tycker den är bra. En liten normkapsling med DIN-skena på det så har du fyra anslutningar per pol vilket precis räcker...
Såg behändig ut, bra tips! Tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.