Jag funderar på hur man ska göra konstruktionen till ett badrummet i mitt blivande hus för att göra på rätt sätt. Badrummet ska ha murade väggar på betongplatta. Hur ska man göra mot ytterväggarna? Ytterväggarna består av vanliga vertikala reglar med plast och så 45mm horisontella reglar och om jag förstått rätt så ska det muras mot issoleringen mellan 45mm reglarna. När man sen drar på fuktspärren på badrumsväggarna så blir det ju dubbla lager fuktspärr/ångspärr, dels bakom kaklet och dels mellan 45mm reglarna och dom grova vertikala reglarna i ytterväggen.

Nån som vet hur man ska göra?
 
Det finns massor skrivet om detta. Den här tråden till exempel.

Men ja, det blir dubbla fuktspärrar, och det ska det också vara, sammanfattningsvis.

För övrigt tror jag att du har missförstått, menar du att de ska mura mellan de horisontella 45x45-reglarna? Det låter märkligt. Annars är ju murade väggar i badrum oerhört vettigt, men väldigt ovanligt när huset i övrigt är byggt i trä. Vem har konstruerat huset?
 
Om jag har förstått förklaringen rätt, så skall du mura innanför trästommen. Så att uppbyggnaden innifrån blir: Kakel, fuktspärr, tegel (eller vad du nu tänkt mura upp), 45mm regel och isolering, fuktspärr osv utåt.
 
Ardexsmitten skrev:
Om jag har förstått förklaringen rätt, så skall du mura innanför trästommen. Så att uppbyggnaden innifrån blir: Kakel, fuktspärr, tegel (eller vad du nu tänkt mura upp), 45mm regel och isolering, fuktspärr osv utåt.
Jo det var såhär jag trodde det skulle göras.
 
jon_h skrev:
Det finns massor skrivet om detta. Den här tråden till exempel.

Men ja, det blir dubbla fuktspärrar, och det ska det också vara, sammanfattningsvis.

För övrigt tror jag att du har missförstått, menar du att de ska mura mellan de horisontella 45x45-reglarna? Det låter märkligt. Annars är ju murade väggar i badrum oerhört vettigt, men väldigt ovanligt när huset i övrigt är byggt i trä. Vem har konstruerat huset?
Rekomendationerna från tillverkaren (Kastelli) är att man ska mura badrummen, hur vet jag inte riktigt. Jag tänker att muren kommer innanför reglar och issolering men funderar hur det går med dom dubbla fuktspärrarna då.
 
Ska man altså lämna bort gipsskivan på ytterväggen och mura i stället för den?
 
Men det är ju så man bygger, med dubbla fuktspärrar. Det är helt normalt. Dessutom får du en ovanligt fukttålig konstruktion när det är murat som underlag, i de flesta fall sätter man skivmaterial (och ofta en fuktkänslig skiva dessutom..) mellan tätskikt och fuktspärr.

Men det känns ändå som att det vore vettigt att använda ett tätskikt som kommer uppfylla de nya kraven på ånggenomgångsmotstånd, till exempel Deitermann. Det kommer nya branschregler snart, och många av de tätskikt som finns på marknaden släpper igenom ånga för lätt för att bli godkända enligt de nya reglerna.
 
jakim skrev:
Ska man altså lämna bort gipsskivan på ytterväggen och mura i stället för den?
Lämna bort? Om du menar att de kommer utelämna den, så ja, de kommer säkert inte sätta gips där det blir en murad vägg.
 
Det här är en vanligt förekommande konstruktion i finska huspaket, men ofta så "väljer" timmermännen bort dom murade väggarna, och reglar och gipsar istället... Åtminstone på Åland. Är ju rätt tråkigt, när man har möjlighet att få en väldigt bra konstruktion med murade väggar.

Finndomo, som är nordens största småhus tillverkare, med 3 svenka och 4 finska hustillverkare under sina vingar, visar hur nationellt det är med husbygge. I de finska planritningarna är det oftast ritat tegelväggar, medans det är skivmaterial i de svenska...
 
Ardexsmitten skrev:
Det här är en vanligt förekommande konstruktion i finska huspaket, men ofta så "väljer" timmermännen bort dom murade väggarna, och reglar och gipsar istället... Åtminstone på Åland. Är ju rätt tråkigt, när man har möjlighet att få en väldigt bra konstruktion med murade väggar.
Jag hade ju tänk försöka få det rätt från början, murade väggar lovordas ju av alla tror jag, har inte hört nått negativt om det i alla fall. Ju mer man läser om kakel och tätskikt desto mer övertygad blir jag om att försöka få det rätt från början, även om det kommer att ta mer tid.

Men det är ett nytt område för min del... Mycket kvar att lära :)

Om jag förstått det rätt så är dom murade väggarna så bra för att dom inte rör på sig? Eller är det nått annat?
 
jakim skrev:
Om jag förstått det rätt så är dom murade väggarna så bra för att dom inte rör på sig? Eller är det nått annat?
Nej, det handlar inte om det, alla korrekt utförda väggar är tillräckligt orörliga för att fungera som underlag för badrum, det är snarare det att murade väggar dels består av ett het fuktokänsligt material, och dels att de är väldigt bra på att hantera den lilla fukt som kan komma igenom tätskiktet.

Men sen är jag helt övertygad om att det finns betydligt billigare konstruktioner som är fullt tillräckligt bra. Det är ju inte alltid så att det allra bästa verkligen behövs, det räcker ju med att de krav som finns blir uppfyllda. En noga genomförd konstruktion i lättbyggnadsteknik (fuktokänsliga skivor och reglar), där man kanske försöker undvika att placera duschen direkt mot yttervägg, kommer hålla i princip lika länge. Men man har mindre marginaler för fel i utförandet.
 
Jag skulle nog följa tillverkarens anvisningar, och mura upp väggarna. Faktum är ju att undersökningar har visat att fuktskyddet som används idag inte är tillräckligt tätt, så svartmögel uppstår på baksidan av gipsskivor i våtutrymmen.
 
Ardexsmitten skrev:
Jag skulle nog följa tillverkarens anvisningar, och mura upp väggarna. Faktum är ju att undersökningar har visat att fuktskyddet som används idag inte är tillräckligt tätt, så svartmögel uppstår på baksidan av gipsskivor i våtutrymmen.
Vilket var skälet till att jag inte tycker att man ska ha gips i duschhörnan. Och jag vet precis vad undersökningarna visat, och tippar att det möglet har uppstått dels på grund av mindre ångtäta tätskikt, och dels på slarv i utförandet. Gör man en noggrannt utförd konstruktion där man har valt bra material och ett tätskikt som uppfyller de nya branschreglerna är jag övertygad om att den kommer klara sig hur länge som helst.

Men jag håller helt med dig om att om man nu köper ett hus av en tillverkare så ska man såklart inte själv gå in och ändra i konstruktionen. De tar ju ett helhetsansvar för sin konstruktion.

Edit: Stavfel
 
jon_h, jag är fullt medveten om att DU vet det mesta om det här ämnet, men här skrev jag lite allmänt, åt trådskaparen och alla andra som läser....
Men som du skriver tidigare, det finns massor skrivet redan om det här, i forumet.
Ibland blir det lite tårta på tårta! :)
 
Ardexsmitten skrev:
jon_h, jag är fullt medveten om att DU vet det mesta om det här ämnet, men här skrev jag lite allmänt, åt trådskaparen och alla andra som läser....
Men som du skriver tidigare, det finns massor skrivet redan om det här, i forumet.
Ibland blir det lite tårta på tårta! :)
Jag är tacksam för era kommentarer :)
Jag ska fortsätta att läsa på i ämnet.

En fråga jag kan kasta in direkt är: Hur ska en murad vägg se ut om den blir en innervägg? Kakel, tätskikt, murat... men sen då, mot det andra rummet? Blir det gips mot murväggen direkt eller reglat och issolerat?

Det ska bli badrum mot yttevägg, grovkök, tv rum och bastu och bastun blir mot samma rum plus köket (i stället för yttervägg). I ritningarna ska både badrum och bastu muras. Mot grovkök och tv rum kunde man putsa endast kanske men mot köket så ska det ju upp hyllor.

Mot köket kunde det kanske bli en liten luftspalt med ventilation ut i köket(vertikala reglar), råspont (eller annan träskiva) och gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.