Hej! Nyinflyttad i hus från 1947 och försöker gå igenom elen rum för rum för att byta ut gamla vägguttag och strömbrytare. Nya färger på kablar i varje ny dosa jag öppnar känns det som, och i det senaste vägguttaget jag tittade på stötte jag på detta: två gula kablar på ena sidan, och två svarta på andra. De kommer från varsitt rör in till dosan. Oklart än så länge vilken färg som är fas och vilken som är nolla, gul kabel har det inte funnits i något annat rum jag tittat i tidigare. Just detta rum är en tillbyggnad från 60-talet. I ett annat uttag i samma rum är vägguttaget inkopplat med två gula men bara en svart. Är det någon som vet varför man kan ha gjort så?
 
  • Öppet gammalt vägguttag med två gula och två svarta kablar i en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
#el
Ena paret är matning, det andra vidare till nästa uttag/dosa/vaddetnuärdsomvillhaström.
Så har man gjort sen elens barndom, och gör än.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ena paret är matning, det andra vidare till nästa uttag/dosa/vaddetnuärdsomvillhaström.
Så har man gjort sen elens barndom, och gör än.
Tack! Låter verkligen rimligt. Men vad är då först/sist i kedjan av följande uttag i rummet:

1. uttag med två gula och en svart
2. Uttag med två gula och två svarta
3 uttag med två gula och två svarta.

varför har uttag 1 bara en svart kabel? Borde inte ett av uttagen ha endast en av båda färgerna? (Det sista uttaget i ”kedjan”)?
 
Ja du, omöjligt att säga såhär på distans.
Mät och följ kablar.
Färger verkar ha varit lite rita-gissa-spring på 60-talet, varje elmoj gjorte lite efter eget tycke och traditionerna verkar ha varit lokala i städer, landsändar och olika firmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.