Hej, jag har smällt upp en ny vägg och tänkte sätta eluttag samt datauttag där routern sitter idag som sedan skall byggas in i en liten låda.
Jag har köpt sånna apparatdosor som man kan koppla ihop.

Jag gissar på att jag då behöver köpa ett enkel eluttag & ett datauttag samt en dubbelram?

Typ dessa:
Datauttag: https://www.elbutik.se/product.html...xact-teleuttag/modularuttag?category_id=15230
Eluttag enkel: https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-1-vags-jordat?category_id=15230
Ram: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-combi-ramar-for-diagonaluttag?category_id=15230

Vill gärna få bekräftat av någon att jag har tänkt rätt innan jag installerar dosorna.
 
  • Hand håller upp två gröna plastkopplingar för VVS-installation med fyrkanter rörutlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du har tänkt rätt .

Själv hade jag valt ett dubbelt nätverksuttag istället och dragit 20mm-slang.
 
Sätt dubbelt nätverksuttag istället för ett enkelt och dra fram två nätverkstrådar. (y) Uttaget får bli ett enkelt.
 
zarkov zarkov skrev:
Ja, du har tänkt rätt .

Själv hade jag valt ett dubbelt nätverksuttag istället och dragit 20mm-slang.
Det nätverksuttaget ska routern kopplas in i, sen ska det gå upp på vinden till en switch för att sedan gå vidare med dubbla till varje rum, så det känns onödigt att ha mer än 1 uttag där då det bara ska upp till switchen.
Eller finns det nån annan anledning till att ha ett till uttag där?
 
Om du nu inte tänkt använda diagonaluttag vill säga, men på länken visades det ett vanligt uttag.
 
elmontören elmontören skrev:
Du har tänkt rätt, men välj denna ram istället:
[länk]

2-facksram 1822342
elmontören elmontören skrev:
Om du nu inte tänkt använda diagonaluttag vill säga, men på länken visades det ett vanligt uttag.
Nej precis, det kommer ändå behövas en förgreningsdosa så då kan det lika gärna va 1 uttag.
De kommer också bli inbyggda så att man slipper se router etc, så det gör inte så mycket med förgreningsdosan
 
Kvistian Kvistian skrev:
Det nätverksuttaget ska routern kopplas in i, sen ska det gå upp på vinden till en switch för att sedan gå vidare med dubbla till varje rum, så det känns onödigt att ha mer än 1 uttag där då det bara ska upp till switchen.
Eller finns det nån annan anledning till att ha ett till uttag där?
Nja, nej. Inte mer än att när man väl gör jobbet kan man lika gärna sätta dubbelt. För någon gång i framtiden kaaaaanske du behöver det :geek:
 
Kvistian Kvistian skrev:
Eller finns det nån annan anledning till att ha ett till uttag där?
En dag kanske du vill ansluta något mer där? En NAS, server eller en AP?
 
JLyck JLyck skrev:
Nja, nej. Inte mer än att när man väl gör jobbet kan man lika gärna sätta dubbelt. För någon gång i framtiden kaaaaanske du behöver det :geek:
Vart ska det andra gå då? Också till switchen?
Eller ska man bara dra upp det på vinden och sen tejpa för hålet?
 
Ja, eller till patchpanel vilket är att föredra.
 
  • Gilla
Kvistian
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ja, eller till patchpanel vilket är att föredra.
ja precis, det blir en patchpanel, sen till switchen.
Men då drar man bara den andra upp till patchpanelen helt enkelt.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.