Med risk för att ha gjort bort mig så frågar ja innan ja kaklar :)

Jag använder mig utav Byggmax våtrumsskiva och läste nu lite nogrannare på deras hemsida (borde gjort de innan), där står de följande:

"En byggkonstruktion får aldrig förses med dubbla tätskikt.
Då våtrumskivorna förses med ett fuktspärrande skikt, får inte den underliggande regelväggen förses med ångspärr (plast).
ATT ANVÄNDA DUBBLA TÄTSKIKT MEDFÖR ALLTID RISK FÖR FUKTPROBLEM!"


Nu är de så att ja har plast innanför våtrumsskivan, där man vanligtvis brukar ha ångspärr. Jag reflekterade inte alls över detta förrän ja läste de.

Hur pass allvarligt är detta? lär ja riva väggen och plocka bort plasten?
 
Vet inte hur det gäller för byggmaxskivan, men jag använde Glasroc (gyproc) och de hade det bara som rekommendation att skippa ångspärr pga av det inre tätskiktet agerade som ångspärr, Sedan visade de en exempel konstruktion utan ångspärr och den har jag använt mig av,

Men jag tror inte att det är något krav,

Men det är väl som allt annat när det gäller badrum allt är rekommendationer och inte krav.
 
Rekommendationen på skivan är ju riktig. Dubbla spärrar bör undvikas.
Din konstruktion är dock nog inte den första där detta missats..
 
ok, ja jag befarade misstaget....
Vad lyder dommen, behöver ja riva väggen och plocka bort plasten?
 
Det beror ju på hur du ser på det. Det är ju så med alla dessa regler kring dagens våtrum. Vid en eventuell framtida skada, så kan ju försäkringsbolaget säga att "-Det där var inte fackmannamässigt utfört..."

Hur mycket jobb är det?
Kommer väggen vattenbegjutas?
 
Vi har satt upp gipset och fogat med Bostiks Akrylfog. Vi har 1½ yttervägg. Väggen kommer inte att vattenbegjutas, enbart en ytterst liten del då vi har snedtak på den väggen som duschen sitter på...
 
Som sagt, det är upp till din bedömning.
Jag hade inte gjort det.
 
ok, tack för svaret. Får fundera lite på hur ja ska göra. De känns ju aldrig bra och ha "gjort fel" på underarbetet. hum
 
En följdfråga innan ja river för att ta bort plasten.

Spelar de någon roll att ja har isolering bakom "plasten" (innefrån badrummet sett)

Alltså, tätskikt, Byggmax WAB skiva, plast, isolering, befintlig fasad beklädnad med allt vad de innebär.
 
Andenj80 skrev:
En följdfråga innan ja river för att ta bort plasten.

Spelar de någon roll att ja har isolering bakom "plasten" (innefrån badrummet sett)

Alltså, tätskikt, Byggmax WAB skiva, plast, isolering, befintlig fasad beklädnad med allt vad de innebär.
Skulle inte tro att du kommer att få problem med detta . Jag skulle inte riva. Men det är din bedömning.

/Kjell
 
Lånar den här tråden lite:
Om man väljer att inte ha plast i ytterväggen vid våtrum, hur gör man då där våtrummet tar slut? Skall man alltså ansluta plasten diffusionstätt in mot våtrumsskivorna, så att säga...?
 
Man kanske skulle ta och "perforera" ytterplasten lite!! kanske göra några borrhål och på den vägen perforera ytterplasten. Då är det inget spärr.. små hål går enkelt att laga, innan du sätter upp för mycket. Det är min lösning, om jag gjort det felet. alt att du utifrån gör samma sak, fast jag misstänker tegel som väggbeklädnad där. Ev, ta och borra från det hållet i så fall?
Ja kan ha fel (sannolikt) så.... vänta in "rättelsen" på mitt förslag innan....
 
Redigerat:
Med risk för att säga fel men är det inte så här:
Med de gamla rollade tätskikten med ånggenomgångsmotstånd långt under miljonen så var det problem för att tätskikten släpte igenom fukt så att underliggande kartonggipsskiva kunde påvisa mögelpåväxt av pappersmögel (inte svartmögel)

Med de nya mycket tätare tätskikten (franförallt dukarna / folier ) så blir det inte det problemet, det blir helt enkelt ingen fukt mellan plasten och tätskiktet, förutsätter ju att tätskiktet är helt och tätt och plasten likaså
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.