Hej!

Vi funderar på att köpa ett parhus med platt tak (taklutning 2-3 grader). Taket har lagts om 1998 från papp till dubbelfalsat plåttak. Vid besiktningen så blev vår besiktningsman lite fundersam på om konstruktionen var "tillåten". Nu har vi svart på vitt att det ska var en lutning på minst 5,7 grader. Vid besiktningen så såg vi att den svarta färgen har flagnat på vissa enstaka ställen där vatten "fastnat" fast inga stora rostangrepp (lite begynnande ytrost på sin höjd). I övrigt så såg taket väldigt fint ut.

Min fråga är om det är dumt att köpa huset med en sådan konstruktion?

Om vi köper det så hade jag tänkt att snarast (till våren) isåfall se över taket och skrapa/slipa samt prima/måla över där det har flagat.

Har ni något råd att ge?

Känns inte som en idé att kräva att hela taket ska läggas om för att köpet ska gå igenom utan isåfall så får vi fortsätta leta. De delar ju dessutom taket med grannen.

Tack på förhand!

Mvh Tommy
 
Är det bara taket som är negativt med huset?

Ommålning vart 10onde år (borde inte vara så besvärligt med den låga taklutningen) är ett merarbete som inte verkar alltför betungande ... Precis som du skriver bör ev taklutningsförändring fixas tillsammans med grannen & kan kanske fixas på sikt. Anledningen till att inte taklutningen ändrades vid plåtläggningen var väl troligen för att grannen inte gick med på det ...
 
Ser inga större problem med lutningen om det är dubbelfalsat.
att gå in och ändra taklutning är ett ganska dyrt och omfattande arbete som dessutom kräver bygglov.

att färgen flagnar beror på att mjukgörarna försvinner med tiden, men sköter man det väl och målar om det då och då så håller det länge. Ett tips är dock: köp kvalitetsfärg, då det är väldigt utsatt för temperaturer vatten osv.
 
Hej!
Tack för de snabba svaren. Det var inga större saker annars med huset vid besiktningen, förbättra ventilationen (täta innerdörrar) samt lite plankor på fasaden att byta till sommaren (i söderläget). Taket tänkte jag fixa till med riktig färg och det lutar ju inte mkt så det är som sagt var lätt att jobba på.
Mvh,
Tommy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.