Hej!

Jag skriver med anledning av att jag är intresserad av ett hus som är uppbyggt av tegel i dubbla väggar. Mellan dessa 2 tegelväggar är en luftspalt på ca 5-6 cm. Huset är ett stort renoveringsobjekt så arbetsmässigt så kan det kvitta vilket för vår del.

Min fråga är om jag vågar hälla ner lös cellplast i luftspalten för att förbättra isoleringen eller om det är bättre för huset att man isolerar med 50-100 mm cellplast utvändigt. Har försökt läsa mig till vad som huset mår bäst av men det är mycket blandad info på nätet tycker jag. Jag är mycket mån om att huset kan andas så man slipper fukt och mögelproblem. Fasaden ska i slutändan bli putsad oavsett vilket. Tacksam för alla typer av "input".

MVH
 
Eftersom du har bestämt dig för putsad fasad, isolerar du givetvis på utsidan, med antingen stenull eller cellplast. Löst cellplastgranulat isolerar ganska dåligt, och att fylla den 5-6 cm breda luftspalten med PU-skum, för att uppnå något som liknar Isoleca är inte ekonomiskt försvarbart.
 
Vi har samma funderingar: behålla den vackra tegelytan på insidan ocj putsa om utsidan (två-stens tegelvägg). Kan jag lägga cellplast (tjocklek?) direkt mot teglet och sedan putsa utanpå det (med hjälp av nät)? Behövs det någon fuktspärr mer än cellplasten?

mvh/rolf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.