Om man ska sätta upp ett dubbeluttag vid garaget för att kunna ha två samtidiga motorvärmare\kupéfläktar, hur hade ni gjort för att sprida lasterna?

1. Dra fram en femledare 2.5kvadratmm där varje uttag går till varsin 10A säkring i centralen?
(ska dom i såfall vara på samma fas eller skilja på det också)

2. Dra en treledare 2.5kvadratmm där båda uttagen går på samma kabel till en gemensam 16A säkring i centralen?

OBS. Med tanke på att jag inte kan koppla själv så vill jag veta vad som är bäst ifall elektrikern har egna idéer..argument är alltid bra.
Kvadratmm är jag också osäker på så jag kanske skrev underdimensionerat..
 
Det är alltid bättre att dela upp belastningen på flera faser

Notera dock att ett dubbeluttag ej ska matas med två separata faser. Sätt istället ett uttag, dubbla eller enkla, per fas
 
Rikard Ågren skrev:
Det är alltid bättre att dela upp belastningen på flera faser

Notera dock att ett dubbeluttag ej ska matas med två separata faser. Sätt istället ett uttag, dubbla eller enkla, per fas
Ok, men varför är det inte rekommenderat att köra olika faser i ett dubbeluttag? I ev. servicesyfte eller ?
 
Jag hade nog valt alternativ ett..

Men altenativet kräver minst en 4 G1,5 mm2 kabel. Några viktiga punkter vid en sådan installation är följande :

Nollförbindningar skall utföras extra omsorgsfullt.

Det skall vara två OLIKA faser som används. Säkringarna skall vara placerade intill varandra i central och "väldukumenterat".

Jordfelsbrytare 30 mA skall användas.

Om det är en normcentral bör man använda en 2 eller 3 polig automatsäkring på 10 A.

Det bör vara två enkeluttag och en kopplingsdosa som fördelar faserna

Sammanlagd belastning blir 2 gånger 2300 W alltså 4600 W.



Sammanlagd belastning för enfasalternativet på 16 A är 3680 W. Det alternativet kan vara olämpligt i samband med små huvudsäkringar t.ex 20 A
 
gluecifer skrev:
Ok, men varför är det inte rekommenderat att köra olika faser i ett dubbeluttag? I ev. servicesyfte eller ?
Ett normalt dubbeluttag är inte godkänt för 400 V mellan uttagsbrunnarna.

Sedan blir det tydligare att det är en flerfasgrupp som matar uttagen.
 
Ok Tobbe, men då menar du alltså en enda kabel 4G1.5 fram till de två separata uttagen, men där ska ju jord och nolla vara ihopkopplade ändå??
 
gluecifer skrev:
Ok Tobbe, men då menar du alltså en enda kabel 4G1.5 fram till de två separata uttagen, men där ska ju jord och nolla vara ihopkopplade ändå??
Jord och nolla får aldrig vara sammankopplade i en gruppledning. Kopplingen i fördelningsdosan blir följande: brun till uttag 1, svart till uttag 2, Blå (nolla) fördelas till uttag1 och 2, Gul grön (skyddsjord) fördelas till uttag 1 och 2
 
Man drar alltså matning fram till en dosa, från dosan drar man sedan separata kablar till uttagen

Det kan vara lika bra att dra fram en 5G1.5 till dosan så finns det en tråd till för framtida bruk
 
Det finns väl ingen anledning att använda en 2-polig automatsäkring? Det viktiga är att märkningen är tydlig i central och på dosan. Om säkringen går i det ena uttaget är det onödigt att det andra också blir spänningslöst.
 
Dom flesta kapslade uttagen av kvalitet har dom bägge brunnarna internt sammankopplade så i dom kan man inte koppla två olika faser.
 
Tobbe_3 skrev:
Jord och nolla får aldrig vara sammankopplade i en gruppledning. Kopplingen i fördelningsdosan blir följande: brun till uttag 1, svart till uttag 2, Blå (nolla) fördelas till uttag1 och 2, Gul grön (skyddsjord) fördelas till uttag 1 och 2
Nej jag menade inte riktigt så :) Utan när ni skrev att samma kabel inte får sammanbinda ettdubbeluttag pga att den inte var specad för 400V så tolkadejag det som att inte heller jord & nolla från en enda 4G1.5 kabel får delas upp på två separata vägguttag?
 
Rikard Ågren skrev:
Man drar alltså matning fram till en dosa, från dosan drar man sedan separata kablar till uttagen

Det kan vara lika bra att dra fram en 5G1.5 till dosan så finns det en tråd till för framtida bruk
Ok!
 
Anledningen är att byte av uttag inte är behörighetskrävande, och "man" anser att Svensson inte har förstånd till att bryta mer än 1 säkring för att göra ett uttag spänningslöst.
 
Bo.Siltberg skrev:
Anledningen är att byte av uttag inte är behörighetskrävande, och "man" anser att Svensson inte har förstånd till att bryta mer än 1 säkring för att göra ett uttag spänningslöst.
Ursäkta Bo, hängde inte med nu: anledningen till vad menar du?
 
Till att det inte ska finnas mer än en fas i ett uttag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.