Då var det dax igen.
Har en dubbeltrapp brytare (se bild) där 1an används som trapp till lampor i hallen som kan tändas och släckas på två olika ställen. Lampa nr 2 tänds och släcks endast med brytaren på bilden. Det är alltså lampa nr 2 som skall dimras. När jag läser kopplingsschemat tycker jag det är ologiskt att tändtråden inte har en pil ut från brytaren i trappkopplingen som på en vanlig brytare. Det verkar dock vara fallet med brytare nr2. Under uttaget sitter ett strömuttag och fasen (svart) verkar gå via brytaren ner till uttaget. Tändtråden måste därför vara den gula kabeln för lampan som skall dimras (2).

Tänker dela svart fas med toppklämma bakom brytaren istället och även dela nollan med toppklämma så har jag en sådan till dimmern. Sätter en Fibaro dimmer 2.

Tänker jag rätt?

img-1695.JPG
 

Bästa svaret

Om vi tittar på trappkopplingen på vänstra halvan av strömbrytaren så kan den gröna ledaren (eller vad den nu har för färg) vara antingen fas eller tändtråd, medan de smutsgula är mellantrådar. Oavsett så ska den gröna sitta på "pil in" i en trappkoppling. Den blir alltså en "utgång" ifall den gröna är tändtråden. Så är det.

På den högra halvan ser det "rätt" ut i det att fasen sitter på ingången.

Men allt detta är ingenting man kan förlita sig på enbart genom att titta på färgerna utan man behöver titta sig omkring också. Där har du en viktig ledtråd i att du ser att den svarta går vidare till ett uttag. Så din teori är med all säkerhet rätt. Och du gör rätt i att fördela med toppklämmor, bara allting får plats i dosan.
 
Tack för informationen Bo!
Viktigast är att jag tänker rätt gällande lampa nr2 då det endast är här jag ska ändra.
Fördelar nog nollan och eventuellt fasen bakom strömuttaget istället så får det garanterat plats.

Stort tack igen
 
Då var det klart. Allt fungerar perfekt och jag kan nu äntligen ha dimmer över bardisken i köket samt styra denna med min Homey. Många svordomar och kablar som lossnade men tillslut gick det. Oerhört trångt men det gick precis. Den utvecklar väl lite värme där bakom så hoppas inte det är för tight.

Stort tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.