Hej,

Jag har ett antal dosdimmers (Unotech dimlight 300, installerade med återfjädrande tryckknapp) som slutat fungera och jag har köpt Nexa WMR-252 som ersättare efter vissa svar här på tidigare fråga. http://www.byggahus.se/forum/el/247110-nexa-dosdimmer-utan-nolla.html

Nu har jag blivit rekommenderad av Nexa att jag måste ha en Dubbeltrapp brytare då Nexan kräver en brytare med separat fas till respektive knapp i denna kombination. Då jag kopplar in Dubbeltrappen (renova) med en bryggning så funkar den gamla Unotech dosdimmern bra, men problemet är att då jag kopplar utan bryggning så dimmar den upp och ner hela tiden och går ej att bryta. Min tolkning var att jag måste ha den på separat fas...

Vad missar jag här?

Bilderna visar (lite rörig ordning mht frågan)
1. D-trapp - Hur jag tycker det borde kopplas men då den dimmar den upp och ner hela tiden
2. D-trapp med bryggning utan Nexan - Ok så långt
3. Kopplingstips på bryggning av D-trapp / Kron kopplad (?)
4. Tidigare Kronbrytare - utan Nexan - Ok

Tack // Per
 
  • ELkopplingRamlosaDTr2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ELkopplingRamlosaDTr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 17-7_dubbeltrapp_kron.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ELkopplingRamlosa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vanliga orsaken till att dimmern dimkmar upp och ned kontinuerligt är att strömbrytaren är felvänd så att den normalt är sluten, och bryts först när man trycker på den. Men exempel 1 och 2 stöder inte detta. Nästa steg vore att testa nr 1 fast utan Nexa. Fungerar det då så spökar Nexan. Kanske är det långa ledningar mellan strömbrytare och puckar?
 
Jag har även provat att koppla som #1 utan Nexan med den dimrar upp/ner ändå. Även provat att byta plats på returfjädern. Samma sak då. Först vid bryggningen som det försvinner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.