Har en dubbeltrapp idag som är trappkopplad på ena brytaren och som en enkel på den andra brytaren.

Igår mätte jag vad som är vad och undrar om jag gjort rätt, för i så fall är det inte kopplat enligt schemat på brytaren. Vilket kanske är rätt...

På den brytare som sitter idag är det kopplat enligt bilden och de jag fick fram är att:

Övre raden
1: Fas, bryggad till 3
2: Fas
3: Fas, bryggad från 1
6: Fas
Undre raden
1: Tändtråd till den lampa som har enkel brytare
6: Tändtråd till den lampa som har trappkoppling

Det verkar i min värld stämma men i så fall är det första gången jag varit med om att det INTE är kopplat enligt schemat på brytaren och ett bevis på varför man inte kan lita på schemat utan alltid ska mäta sig fram.
 
  • Elbrytare med öppen kabelanslutning och tydlig märkning, indikerande felaktig koppling enligt inläggsbeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en trappkoppling, så är 6 på övre och undre raderna troligen mellantrådar som går till den andra trappomkopplaren. Tändtråd till lampan går i så fall ifrån den.
 
H hempularen skrev:
Om det är en trappkoppling, så är 6 på övre och undre raderna troligen mellantrådar som går till den andra trappomkopplaren. Tändtråd till lampan går i så fall ifrån den.
Stämmer, det gör det.
 
Vad är skälet för att du undersöker? Skall du byta omkopplaren?
 
H hempularen skrev:
Vad är skälet för att du undersöker? Skall du byta omkopplaren?
Ja precis, till en ny dubbeltrapp, schneider exxact. Dom har samma kopplingar men är inte placerade på samma sätt.
 
B Björn81 skrev:
Ja precis, till en ny dubbeltrapp, schneider exxact. Dom har samma kopplingar men är inte placerade på samma sätt.
 
  • Eluttagets bakre del monterad på en vägg, med synliga elanslutningar och märkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men de är ju ändå motsvarande varandra. Spelar väl ingen roll att de bytt några platser?

Ö1 => Längst ner till vänster
N6 => Längst upp till höger
Osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.