Hej,
Min termostat uppför sig lite konstigt...
Oftast pendlar tempen i pannan ca 10 grader (ca80-90)....men lite då och då så sjunker den ända till 55-62 grader innan pelletsbrännaren startar.

Vad ställer man på temperaturvredet på termostaten...när den slår ifrån eller när den startar (se bild) ?....tycker inte det gör någon skillnad.
Samt vad finns under "plastpluggarna" ?

Fotade med telefonen...
Bild1.jpg
Bild2.jpg
 
lp75 skrev:
Vad ställer man på temperaturvredet på termostaten...när den slår ifrån eller när den startar (se bild) ?....tycker inte det gör någon skillnad.
Samt vad finns under "plastpluggarna" ?
Det brukar vara frånslaget du ställer med termostaten.
Plastpluggarna är de skruvar som håller plastkåpan. :-/ De ser i och för sig ut som säkringshållare men det tror jag inte att det är. ;)
 
Ibland har jag funderat om det är brännaren som har någon timer som avgör att den inte kan starta snabbare än en viss tid efter senste stopp(så att det verkligen slocknat i pannan).

Och när man tex. duschar och det är kallt ute så faller tempen så snabbt i pannan att den inte kan starta pga. denna "timer"....och därför startar den inte fören vid 60 grader.

Har en Janfire brännare och har inte märkt om den uppför sig på samma sätt på läge 3 (underhållslåga).
 
Ibland har jag funderat om det är brännaren som har någon timer som avgör att den inte kan starta snabbare än en viss tid efter senste stopp(så att det verkligen slocknat i pannan).
Det är möjligt att det är så. Jag har inte riktig koll på janfire-brännaren, men vissa brännare har faktiskt en sådan fördröjningsfunktion.

Angående plastpluggarna så finns det en återställningsknapp för överhettningsskyddet under den vänstra/röda.

Under de andra inget speciellt tror jag.


 
Kutterspan skrev:
Angående plastpluggarna så finns det en återställningsknapp för överhettningsskyddet under den vänstra/röda.
Under de andra inget speciellt tror jag.
Lossade kåpan, stämmer bra, det satt en återställningsknapp där.
Under den vänstra övre pluggen satt det en vrid-pot., undra vad man ställer där....överhettningsskyddet ?
 
lp75 skrev:
Under den vänstra övre pluggen satt det en vrid-pot., undra vad man ställer där....överhettningsskyddet ?
Ja, med all sannolikhet. ;)
 
lp75 skrev:
Lossade kåpan, stämmer bra, det satt en återställningsknapp där.
Under den vänstra övre pluggen satt det en vrid-pot., undra vad man ställer där....överhettningsskyddet ?

Jag skulle tippa på stopp-temperaturen, om det är starttemperaturen du kan justera.
 
Jag skulle tippa på stopp-temperaturen, om det är starttemperaturen du kan justera.
Nja, troligen inte justering av normala drift-stopptemperaturen. Snarare överhettningsskyddets temp. Den ställskruven borde dessutom vara låslackad för att man inte ska pickla på den.. ::)
 
Hejsan 8)Jag har janfire Flex-a brännaren och dom är av någon anledning förinställda för att stå i vänteläge 35min.
efter sista eldningen även om termostatet kallar på värme :)Hoppas du finner en lösning
Häls.Gustav
 
Tack för svaren !
Gustavo skrev:
Hejsan 8)Jag har janfire Flex-a brännaren och dom är av någon anledning förinställda för att stå i vänteläge 35min.
efter sista eldningen även om termostatet kallar på värme :)Hoppas du finner en lösning
Häls.Gustav
Kan nog vara det som är "problemet"...kör nu på läge 3, har då aldrig inträffat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.