Håller på och bygger garage:

7 meter brett, 30 graders taklut, tungt tak.

Har av olika anledningar bestämt mig för att bygga med nockbalk istället för takstolar.
Moelvens program föreslår glatt limträ i olika dimensioner, inte fullt lika glatt var det när offerten från bygghandeln damp ner... :-/

Vad det gäller nockbalken är det bara att betala, se glad ut, glömma och gå vidare.

Som takbalkar föreslås 56x225, och här funderar jag på om man istället skulle kunna använda 2 st på varandra ihopslagna K24 reglar. Kapar meterpriset till åtminstone hälften, spikplåtar etc. inräknat.

Någon som gjort något liknande och/eller har en kvalificerad gissning på erfodlig dimension?
2 st 45x170 Kanske? Bättre bud? Ger dessutom mer plats för isolering.

/V.h. Linus  :)
 
Jag kollade också runt på priser, innan jag bestämde mig för att göra egna. Jag använde molvens uträkning, och la till 50% på virke. Mina blev därför 270X95mm och 11.8 meter långa. 270=6st
45:surprised:r. Limmade och spikade. Enligt molvens uträkning skulle balken svikta några mm av sin egen tyngd, men mina förblev styva= ingen nedböjning. Men för att känna mig ännu säkrare skruv/limmade jag playwood på några av dem. Jag har 3 upplägg, 6.6m och 3.0m. Tillverkningskostnad, 1 balk=1000:-
limtrbalk2.jpg
 
Nyttig genomgång, Byggaren. Tack för Ditt inlägg.
 
Suveränt, tack för att Du tar dig tid!

Att jag funderade på detta beror på att jag sett att man vid avväxling av takstolar, för att tex. öppna upp till nock, använt denna metod att sala på en "extra bräda". Tror tom. att jag sett bilder på detta förfarande här på forumet.

Jag förstår dock ditt resonemang. Men ska man börja köpa plywood samt en massa lim och meter virke så drar det iväg... För att inte tala om jobbet, jag ska ha 11 balkar... (Även om det inte skrämmer mig)
Skrämmer mig gör dock den nitiske byggnadsinspektören som säkert vill se en konstruktörs-uträkning på detta-mera utgifter. Detta får man ju liksom på köpet med limträ. Blir väl att krypa till korset och tillbringa ett par extra timmar på kneget...

Men som sagt, bock och tack!
 
Vad händer i detta fall om man helt enkelt tar 45X220 och sänker cc avståndet till 50 eller 60 cm istället?
 

Nej, nej...

Nockbalken är jag på det klara med. Nu gäller det takbalkarna. Alltså från nockbalken till hammarbandet. :p
 
Och de borde din ide om ett plattjärn i botten kunna ta hand om rätt enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.