Skall lämna in bygglovsansökan och har kommit på att jag måste rita exteriören:D. Skall bygga dubbelgarage om jag får men då kommer frågan om man skall ha en dubbelport eller två enkelportar. Tycker en dubbelport blir bekvämast men verkar bli dyrare än två enkelportar, klart större lågprisutbud på nätet av enkelportar.

Någon som har erfarenhet och kan kommentera vilket som är bäst?

/Anders
 
Bred enkelport är ju oftas mer estetiskt samt att det är smidigt att få in/ut grejer även när bilar står i garaget. Det är ju dock svårare konstruktionsmässigt eftersom du inte kan avlasta mellan portarna.

Dubbla portar har som sagt fördelen av att vara enklare konstruktionsmässigt.

Vad det gäller det ekonomiska tror jag det på porten/portarna går på ett ut. Den går ju snabbare att montera så blir ju billigare i den änden fast sen kanske konstruktionen i byggnaden blir lite dyrare så jag tror inte det handlar om många tusenlappar hit eller dit.
 
Dubbla portar är skit, stolpen var alltid i vägen när man skulle trycka in MCn i föräldrarnas garage. Nu har jag en 6 meter bred enkelport med portöppnare. Kalas
 
Jag skall bygga garage nu under våren.

Kommer sätta in en 2250x5000 port. Det går så gott som på ett ut att köpa en dubbelgarageport 1xöppnare kontra 2x gportar med 2xöppnare.

Nackdel/fördel dubbelgarageport
Ligger du blåsigt beläget som jag gör så kan det iof vara gott att inte behöva öppna hela garaget, kan ju bli ngt rörigt samt kallt vintertid. Men samtidigt så kan du trixa in bilen på tvären om du skall meka under tak med gott sidoutrymme. Utseende mässigt ser det lite maffigare ut med en dubbelgarageport. Samt får du en skada på en sektion blir det dyrare att byta en hel 5meters panel mot en 2,5m panel.
Konstruktionsmässigt ngt värren med dubbelgarageport men är ju bara att lägga in en balk.
 
F
Jag hade kört på en stor port.Något dyrare men bättre flexibilitet. Jag byggde med två portar av kostnadsskäl. Jag betalade via garageleverantör 14000kr/ för 2st Crawford G60 och fick med motorer. Hade kostat minst det dubbla för en stor port.
 
jag satte in en stor port i mitt dubbelgarage villket jag verkligen ångrar då det är riktigt kallt ute, värmen smiter väldigt snabbt ut om man inte kör ner porten snabbt.

om jag byggde idag så hade jag hellre tagit två portar oavsett stolpe mellan dem.
 
Det kanske inte är estetiskt rätt i alla lägen, men jag valde utåtgående vikport, med möjlighet till motorer. 5 m bred och det går att öppna en halva i taget och ingen stolpe i mitten. Bra U-värde också. Kommer sätta motor på den halvan som används oftast.
Fördelar av både dubbla enkelportar och bred dubbelport men rätt fult och dyrt. :)
 
Byggagarage skrev:
Det kanske inte är estetiskt rätt i alla lägen, men jag valde utåtgående vikport, med möjlighet till motorer. 5 m bred och det går att öppna en halva i taget och ingen stolpe i mitten. Bra U-värde också. Kommer sätta motor på den halvan som används oftast.
Fördelar av både dubbla enkelportar och bred dubbelport men rätt fult och dyrt. :)
Utåtgående vikport med möjlighet till motor låter intressant, var hittar man en sådan och till vilket pris ungefär?
 
Jag satte två enkelportar efter en del funderande. Det var konstruktionen/priset som avgjorde.
Men idag skulle jag välja samma igen, fast av andra skäl.
Jag har aldrig känt behovet av en stor port och eftersom vi har cyklar, skidor och andra av barnens leksaker i det ena,
så har jag t.o.m. slagit upp en vägg i mitten. Annars var det en tidsfråga innan bilen blivit repad.
Vi har ingen dörr in i garaget(funderade jag också på länge) och då åker den ena porten upp och ner ganska ofta
och jag är glad att det bara är ena sidan. För mig känns två enkelportar bäst.
Garageöppnare har jag fast monterat i huset, i garaget och i bilen.
 
Tackar för alla synpunkter. Har nu skickat in bygglovsansökan och det blir dubbla enkelportar. Dels blir det billigare material, dels blir konstruktionen enklare med mittpelare. Estrtiskt tycker jag det går på ett ut, har ritat så portarna ligger tätt ihop, mittpelaren blir bara 200 mm bred. Skall ha stående 45x170 i stommen så jag tänker mig en mittpelare av 2 st stående 45x170 sam två 45x95 mellan som förstyvning.

Enkelportar med fjärr verkar man kunna få för 8-9 tusen styck.

/Anders
 
F
Titta lite på hur mycket portarna bygger utöver öppningen. Takskjut sitter monterade innanför och det kan eventuellt bli tight med bara 200mm mellan dom. Du kommer hur som antagligen inte ha plats för nån strömbrytare eller vägguttag på mittstolpen vilket kan vara praktiskt.
 
sblixten skrev:
Jag satte två enkelportar efter en del funderande. Det var konstruktionen/priset som avgjorde.
Men idag skulle jag välja samma igen, fast av andra skäl.
Jag har aldrig känt behovet av en stor port och eftersom vi har cyklar, skidor och andra av barnens leksaker i det ena,
så har jag t.o.m. slagit upp en vägg i mitten. Annars var det en tidsfråga innan bilen blivit repad.
Vi har ingen dörr in i garaget(funderade jag också på länge) och då åker den ena porten upp och ner ganska ofta
och jag är glad att det bara är ena sidan. För mig känns två enkelportar bäst.
Garageöppnare har jag fast monterat i huset, i garaget och i bilen.
Du pratar om förråd och inte garage ;)

Pratar vi dubbelgarage så är det en enda stor port som gäller.
Ska man har något slags förråd i kombination med bilparkering så är nog 2st portar bäst.d^_^b
 
Jag stod i samma val som du.
jag valde en bredd port av känt märke den är hur lätt som helst att öppna för hand om man nu skulle vilja de.
skälv kör jag med port öppnare annars hade nog damnen i huset låtit bilen stå ute och frysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.