Hej,

Jag ska sätta in tvättmaskin och torktumlare i badrummet. I badrummet sitter ett singeluttag nu (se bild 1) som jag vill byta ut till ett dubbeluttag (har införskaffat Biltema 46-903). Jag blir dock inte riktigt klok på sladdarna då det går två gul/grön, en grön, en gul, två blå och en brun framdraget (se bild 2).
Det är tre säkringar á 10A till vardera tvätt och tork (se bild 3,4). Kan det vara så att grön, gul och brun är faserna och det är två inkopplade nollor?
I sådana fall, kan jag koppla denna enligt bild 5?

Öppet enkeluttag i badrum med synliga anslutningar och färgkodade ledningar på vägg med vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt vägguttag med exponerade sladdar i olika färger i en vägg i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp med tre säkringar märkta 10A och jordfelsbrytare i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentralens etikett med säkringar för hushållsapparater, indelade med namn och strömvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt uttag med två gul/gröna, en grön, en gul, två blå och en brun sladd framdragna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nej.

Du måste veta vad som är vad innan du kopplar. Om det är som du tror kommer du orsaka en stum kortslutning mellan två faser med den där kopplingen.

Det finns ett uttag från Elko som är godkänt för flera faser men då behöver du en två(tre)polig dvärgbrytare.

Generellt skulle jag avråda från uttag från Biltema, särskilt för tunga förbrukare som TM/TT.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
En trefasgrupp vardera för tvättmaskin och torktumlare, då borde det ju också finnas varsin dosa för dessa i väggen.
Sen ser det ju ut som att man kopplat vidare en av faserna från denna grupp till något, lite dumt att det inte är noterat i gruppförteckningen, men det borde inte spela någon avgörande roll i detta fall.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du ska absolut inte koppla som du ritat, då smäller det!

Det verkar ju finnas en separat 3-fas matning till tumlare, kolla var den tar vägen, den kanske mynnar ut i ett annat vägguttag i närheteten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.