Hej
Spisen i stugan löser ut jordfelsbrytaren och ska bytas. Den är modell äldre och verkar vara kopplad med tre faser utan nolla i nuläget (se bilder). Förstår jag saken rätt att det viktigaste att kolla är om jag har nolla framdragen eller inte?
 
  • Eluttag bakifrån med tre faser anslutna, ingen nolla, hålls av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En informationsetikett på en äldre spis visar tekniska specifikationer för anslutning av 2-faser och 3-faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hej
Spisen i stugan löser ut jordfelsbrytaren och ska bytas. Den är modell äldre och verkar vara kopplad med tre faser utan nolla i nuläget (se bilder). Förstår jag saken rätt att det viktigaste att kolla är om jag har nolla framdragen eller inte?
Steg 1. Vad är problemet?
Vad fick du för värden när du megga de din anläggning och är du helt säker att spisen är skyldig?

För det kostar en skön slant med en spis, om du sen vill ha en nyare är det en annan sak.

Nu är frågan om du kan dra i en femte ledare eller ifall du ska välja en spis som inte kräver nolla, vad för spis tänker du dig?
 
Ibland kan man få bort jordfelet genom att värma upp den utan jorden ansluten. Men ta det försiktigt i så fall. Betrakta spisen som spänningsförande.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Steg 1. Vad är problemet?
Vad fick du för värden när du megga de din anläggning och är du helt säker att spisen är skyldig?

För det kostar en skön slant med en spis, om du sen vill ha en nyare är det en annan sak.

Nu är frågan om du kan dra i en femte ledare eller ifall du ska välja en spis som inte kräver nolla, vad för spis tänker du dig?
1. Jordfelsbrytaren löser ut när jag slår på ugnen, men det går att använda plattorna. All annan el i huset fungerar. Jag är rätt säker på att det är spisen.

2. Min fråga var bara om det viktigaste i nuläget är att kontrollera om jag har nolla eller inte. Vad jag köper för spis är ännu inte en fråga för mig. Men jag förstår på dig som om det är det viktigaste att göra, så jag kollar det nu.
 
Ja, har du nolla kan du köpa vilken spis dom helst.

Det låter som att du har fått fukt i något element. Löser den ut oavsett vilket läge du sätter ugnen på?
Det går ofta att få tag i nya element också.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Med tanke på åldern lutar jag åt en ny spis. Den här har gjort sitt.
 
  • En äldre svart spis med fyra kokplattor och ugn i ett kök med ljusa skåp och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Henningelvis Henningelvis skrev:
Med tanke på åldern lutar jag åt en ny spis. Den här har gjort sitt.
Riktigt snygg modell, den måste vara ovanlig. Kanske kan vara värt att laga den.

Men en med induktionshäll är också bra.

Nu behöver du en skruvmejsel och skruva bort plastdelen på ditt Perilex uttag.

Där inne bör sanningen ligga.

Ta även fram din spänningsprovare.
 
Ser ut som om allt är i ordning.
 
  • Öppen eluttag låda utan kåpa med anslutna färgkodade kablar på en vit vägg med fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ser ut som om allt är i ordning.
Ser ju modernt ut?
Är det bara 1,5mm2? I så fall blir du något begränsad med att Boosta och ugna samtidigt.


Nu får du mäta upp spänningarna, du kan gärna presentera resultatet här.

Sen behöver du Ohm äta i spänningslöst tillstånd, först med jordfelsbrytaren till och därefter samma mätning med jordfelsbrytare från.

Du bör kunna ta närliggande uttag, men ska du vara ordentlig ska du dra en tråd från centralen.

Så kan du presentera Ohmcärde.
 
Är jorden långt skalad eller sitter den inte under klämman ordentligt?

Har du testat om du kan köra ugnen i något läge utan att lösa jordfelsbrytaren?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.