Hej, har följande taklampa hemma som jag tänkt bygga om för att den ska möta moderna elkrav. Den har 5 lamphållare och är i nuläget ojordad.

Planen är att försöka göra hela elen dubbelisolerad, genom att byta ut alla lösa sladdar till dubbelisolerade lampsladdar.

Men jag har ett par funderingar:

1. Min första tanke var att jag också skulle behöva byta ut lamphållarna, men sen när jag tittar närmare på de som finns så funderar jag på om de existerande duger. Någon som vågar berömma utifrån bilderna?

2. Min andra fråga är om det låter vettigt att ta sig an och dubbelisolera hela lampan överhuvudtaget? Elen i sig ser ju fräsch ut så det känns lite synd att koppla ur sladdarna och ”börja om”. Har funderat på andra alternativ som att skyddsjorda lampan istället, men det känner jag ligger utanför vad jag kan göra och fortfarande känna mig trygg.
 
  • En hand håller en länk av en metallkedja nära en kopparkruka och en kristallkrona. Reflekterande ytor och textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa sett underifrån, guldig metall, genomskinliga glödlampor, perforerad skärm, modern design, geometriska former.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller del av lampa ovanför ett bord med metallkomponenter och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna lampa ser inte ut att vara så gammal, men trots det utförd som klass 0. Märkligt.

Lamphållarna är ok. Gängan ser inte ut att vara spänningssatt.

Problemet med dubbelisolering är att lamphållarna trots allt kanske måste bytas. Det beror på om det går att dubbelisolera dem genom att sätta i en tratt och att kopplingsutrymmet har ett avstånd mellan skruvplintarna och ytterhöljet. Höljet ser ut att vara i plast, men är det tillräckligt för dubbelisolering?

Den andra problemet är att du knappast kommer att kunna sy vidare två st SKX i varje armatur. Tratten tror jag endast ger enkel isolering vilket visserligen räcker för enkelisolerade ledare men... Det är oklart om det går. Det innebär i så fall att det behövs en ganska stor "klump" utanför lampsocklarna dör du kopplar samman alla lampsladdar dubbelisolerat. Den kanske inte syns, men...

Skyddsjordning kräver att alla rörliga delar blir skyddsjordade, inkl takkoppen och kedjan. Men du kan ju dra SKX hela vägen ned till lamphållarna, och då är det endast det som hänger i kedjan som behöver skyddsjordas.

Du får syna lite närmare och återkomma så får vi se. Plan C är att använda 12-48 V, men då behöver ett drivdon gömmas någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.