Vi håller på och isolerar taket i kattvindarna i vårt 1½-planshus. Utifrån och in är det: tegel, läkt, papp, underlagstak, luftspalt, masonit, linisolering, luftspärrspapp. Längst in lär vi sätta något innertak också, men inte riktigt bestämt oss för vad än.

På en av kattvindarna har vi dock ett spirorör med frånluft från badrummet under. Det är för närvarande isolerat med rör-i-rör. Det är alltså ett mindre rör inuti, lite isolering och så ett större rör utanpå. Det yttre röret börjar i mellanbjälklaget vilket ju tidigare varit gränsen för varmt och kallt. Både de inre och yttre rören går sedan genom yttertaket och avslutas med ett stycke "kineshatt". Denna konstruktion borde ju ha varit rätt så länge kattvindarna var kallvind. Nu är jag dock lite fundersam om man bara kan låta det fortsätta vara så här när vi istället isolerar snedtaket? Eftersom ytterröret går igenom hela konstruktionen känns det ju som att det kommer att leda ner en hel del kyla, vilket ju kan vara dumt i sig, men mest tänker jag på risken att det fälls ut kondens kring röret i den isolering som är rätt nära innertaket. Här kommer det ju en riktigt kall dag bli en rätt stor skillnad mellan temperaturen på röret och luften i isoleringen. Att få fukt som faller ut i isoleringen är ju aldrig roligt...

Jag funderar därför på om man borde sätta någon slags isolering med ångspärr runt spiroröret. Det blir ju dock lite kaka på kaka med först isolering av röret genom rör-i-rör och även att röret närmast taket dessutom kommer vara omgivet av den takisolering vi sätter dit (men jag vill ju också skydda den från kondensvatten). Vad säger ni - vad är rätt att göra i sådana här lägen? Behövs en ytterligare isolering av röret? Jag kan ju knappast vara först med att förvandla en kallvind med frånluftsrör till ett isolerat utrymme... Tack på förhand!
 
Redigerat:
jag skulle definitivt isolera samt ångtäta röret eftersom det kommer att fälla ut kondens. Vi hade problem med vår FLVP = fuktskada just pga. dålig ångtätning.
 
Är det konstant frånluft så har du inget problem, då röret får samma temp som luften från badrummet. Är det självdrag eller med fläkt är frågan då...
 
Det är frånluft med timer- och fuktstyrd paxfläkt. Fast jag förstår inte riktigt hur du tänker Rigor. Röret är ju redan isolerat genom en rör-i-rör-lösning så luften från badrummet borde ju mest påverka temperaturen på det inre röret. Jag är dock mest fundersam över det yttre röret. Detta är ju genomgående och en dag då det är minus 20 lär det bli rätt skapligt kallt eftersom plåt leder kyla bra. Då känns det som det kan bli rätt stor risk för kondens både i snedtaksisoleringen och i det varma utrymmet under :-/. Kan värmen från badrummet verkligen kompensera detta när det yttre röret är isolerat från det inre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.