hej kommer inom kort påbörja ett husbygge och därtill kommer ju såklart ett garage, huset köper jag modulhus nyckelfärdigt,
garaget är tänkt garageyta 100kvadrat har starka planer på att bygga med en lägenhet över för att ha som gäststuga och kanske även hyra ut,
min plan är att bygga så mycket det går själv,

tanken är att komma så billigt som möjligt undan, så kommer försöka hålla nere kostnader och ha lite enklare standard, men det ska ändå gå att bo där 100% året runt,

hur har ni fördelat takhöjden i garage/lägenhet? hade gärna velat haft lift men de känns som de kan bli omöjligt?

vilken vinkel på takstolar? och standard takstolar (trekanter med platt innetak) eller ryggårds inspirerade med högt tak mitt i?

är tänkt att jag ska ha badrum med toa dusch mm och även ett fullvärdigt kök.

får jag göra badrum kök mm 100%själv? eller måste de va certifierad personal?

jag kommer bli tvungen att koppla på mig på kommunalt vatten och avlopp, hur brukar kommunen ställa sig till en extra byggnad på samma ledning?

värmekälla till garage/lägenhet?

vad kan de hamna i för pengar? vad borde man räkna för de olika stegen platta, väggar/golv, badrum mm?
allmänt vad som är viktigt att tänka på och tips för att hålla nere kostnader uppskattas enormt, då detta är mitt första husprojekt,
 
Stomrest ytterskal i leka och träbjälklag bjälklag 80 kvadrat fick jag offert på ca 1 miljon förra hösten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.