Bor som sagt i ett hus som är byggt -68, flyttade in i höstas. Är totalt värdelös och rookie på allt som har med hus och fix att göra. Kommer från hyresrätt där jag ringde om en skruv satt lös i lägenheten haha
Så till mina två frågor.

fråga 1.
Märker att handdukarna vi har på badrummet blir aldrig riktigt torra, sen tycker jag att jag börjar se svartmögel på vissa fogar. Hur fort artar sig det? Kan det vara ventilationen som inte fungerar?
Vi har ett fönster samt en sån där fläkt man kan sätta igång manuellt med en knapp, den sitter i duschtaket och verkar starta och snurra.
Ska man ha fönster stängt? Fläkten på?

Fråga 2.
Jag är väldigt skeptisk och livrädd att fogarna i duschen inte är täta. Är enda sättet att använda sig av en fuktmätare och öppna upp ena fogen? Kan man göra sånt själv eller måste man bekosta en vvs-person för det.
För om man vill sätta nya fogar så är det väl en hantverkare som ska göra? (Eller fan vem som gör sånt haha, målare?)
 
  • Närbild av kakelplattor med fogar i ett badrum, där fogarna visar tecken på svartmögel eller missfärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
1. Det är hög luftfuktighet inne nu så blöta handdukar måste hängas luftigt för att torka. Kan vara bra att hänga dem ute om det inte ska regna.

Skrubba golv och väggar med allrengöringsmedel och skurborste. Upprepa varje månad när huset inte värms upp. I alla fall så länge som det inte finns fungerande ventilation.

Vädra genom att öppna fönstret efter varje dusch för att rummet ska torka upp fortare.

Låter som en rätt oduglig fläkt som kanske räckte till för tidigare ägare som duschade en gång i veckan och vädrade ofta. Numera rekommenderar man normalt en fläkt som går ständigt och varvar upp när det är extra fuktigt, Pax Calima är en sån fläkt men motsv. finns från andra tillverkare också.

2. Fogarna är aldrig täta och ska inte heller vara täta (kaklet är inte heller tätt). Det finns ett tätskikt bakom kaklet och fogarna som ska vara tätt.
 
  • Gilla
Dr Benz och 2 till
  • Laddar…
Stort tack! Ska kolla på en sådan fläkt
 
P potatomaster skrev:
Bor som sagt i ett hus som är byggt -68, flyttade in i höstas. Är totalt värdelös och rookie på allt som har med hus och fix att göra. Kommer från hyresrätt där jag ringde om en skruv satt lös i lägenheten haha
Så till mina två frågor.

fråga 1.
Märker att handdukarna vi har på badrummet blir aldrig riktigt torra, sen tycker jag att jag börjar se svartmögel på vissa fogar. Hur fort artar sig det? Kan det vara ventilationen som inte fungerar?
Vi har ett fönster samt en sån där fläkt man kan sätta igång manuellt med en knapp, den sitter i duschtaket och verkar starta och snurra.
Ska man ha fönster stängt? Fläkten på?

Fråga 2.
Jag är väldigt skeptisk och livrädd att fogarna i duschen inte är täta. Är enda sättet att använda sig av en fuktmätare och öppna upp ena fogen? Kan man göra sånt själv eller måste man bekosta en vvs-person för det.
För om man vill sätta nya fogar så är det väl en hantverkare som ska göra? (Eller fan vem som gör sånt haha, målare?)
Om huset och badrummet är från 68 är det inte säkert det är tätskikt som dagens bakom. Är badrummet renoverat, vet du när?

Vi renoverar precis ett badrum från 79. Det var i princip inget tätskikt så det levde på en duschkabin som installerades på 90 talet. Men har det hållit från 68 har de ju gjort något bra? Om jag var orolig så är min rekommendation duschkabin. Det förlänger livet av våtrum
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Om huset och badrummet är från 68 är det inte säkert det är tätskikt som dagens bakom. Är badrummet renoverat, vet du när?

Vi renoverar precis ett badrum från 79. Det var i princip inget tätskikt så det levde på en duschkabin som installerades på 90 talet. Men har det hållit från 68 har de ju gjort något bra? Om jag var orolig så är min rekommendation duschkabin. Det förlänger livet av våtrum
Badrummet känns jäkligt mycket 90-tal så däromkring måste det vara renoverat
 
Det är sommartid som en handdukstork gör mest nytta, vi har det i båda duschrummen.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Börja redan nu med att alltid ha igång den fläkt som finns. Troligtvis är ventilationen undermålig i hela huset så det kan vara bra att kika på det på sikt.

Som BirgitS skriver så rek absolut en Pax Calima (har själv en sån) eller liknande av annat märke. Man kan styra den med en app men framförallt går den HELA TIDEN och reagerar på om fukten i rummet ökar. Får du till ventilationen så skall du se att ev mögelpåväxt blir mindre.

Vi har en fläkt idag men skall ha 2 till så blir det en bra omsättning av luft jämfört med självdrag från tidigare.

Fogarna skall inte vara täta. Dom skall kunna andas.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vår fuktstyrda badrumsfläkt går i över en timme efter en dusch så här års. När vi hade knappstyrd fläkt tänkte vi aldrig på att låta den gå riktigt så länge.

Vi skrapar för övrigt av vattendropparna med gummiskrapa från både väggar och golv i duschen, så torkar det lite snabbare.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
Jag vann en Bosch fönstertvätt här på byggahus.se. Den är perfekt att torka av kakelytorna med.
Efter en dusch så stryker jag bara över kaklet med maskinen och direkt syns det i behållaren hur mycket vatten den har sugit upp.

Kanske over-kill men den gör jobbet lite enklare och snabbare.
Bosch fönstertvätt med en tydlig bild på behållaren för uppsamlad vätska, användbar för att torka kakelytor efter dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
potatomaster och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag vann en Bosch fönstertvätt här på byggahus.se. Den är perfekt att torka av kakelytorna med.
Efter en dusch så stryker jag bara över kaklet med maskinen och direkt syns det i behållaren hur mycket vatten den har sugit upp.

Kanske over-kill men den gör jobbet lite enklare och snabbare.
[bild]
Jäkla bra ide, har en Kärcher och måste prova hur det blir.
När man är färdigduschad, spolar man lite extra på väggar och glasytor, sedan på med maskinen.
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag vann en Bosch fönstertvätt här på byggahus.se. Den är perfekt att torka av kakelytorna med.
Efter en dusch så stryker jag bara över kaklet med maskinen och direkt syns det i behållaren hur mycket vatten den har sugit upp.

Kanske over-kill men den gör jobbet lite enklare och snabbare.
[bild]
Jag skrapar av väggarna uppifrån och ner, sedan golvet från kanterna in mot golvbrunnen så att vattnet åker ner där. Jag tror inte att det tar särskilt mycket längre tid, och den lilla gummiskrapan (handhållen) kan förvaras i duschen 🙂
 
  • Gilla
potatomaster
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag skrapar av väggarna uppifrån och ner, sedan golvet från kanterna in mot golvbrunnen så att vattnet åker ner där. Jag tror inte att det tar särskilt mycket längre tid, och den lilla gummiskrapan (handhållen) kan förvaras i duschen 🙂
Nej, en bra gummiskrapa funkar lika bra. Jag har ett badkar och där går det då inte att skrapa ner vattnet mot brunnen, där funkar den sugande skrapan bra tycker jag.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.