Hej
Jag behöver lägga om plåttaket på min lilla kupa. Plåtslagare är kontaktad och varit ute och kollat. Han rekommenderar lackerad alu istället för plåt. Enligt honom marginellt högre materialkostnad och markant längre hållbarhet.

Någon som kan rodda i detta?

Själv vet jag för lite. Plåt känns ju beprövat, men som sagt, vad vet jag?

Läste någonstans (här på BH, tror jag), att alu visst håller längre, men ser slitet ut tidigare.
 
Till skillnad från plåt så rostar inte aluminium och färgen brukar oftast inte flagan eller bleka men det ska inte plåtens färgen heller göra säger tillverkarna. Aluminium är dyrare än plåt och tar lite längre tid att jobba med men på en lilla kupa borde det inte göra mycket. Jag skulle välj aluminium ser nytt ut väldigt länge och rostar inte.
 
Tack för svar!
 
Alu tar längre tid att lägga?!? Jag jobbar just nu på en kåk i Göteborg, 1500m2 Alu täckning dubbelfalsas. Märker ingen skillnad i tid på att lägga över huvud taget. Dock är det riktigt härligt att bära då det väger nada :D
 
Goteborg skrev:
Alu tar längre tid att lägga?!? Jag jobbar just nu på en kåk i Göteborg, 1500m2 Alu täckning dubbelfalsas. Märker ingen skillnad i tid på att lägga över huvud taget. Dock är det riktigt härligt att bära då det väger nada :D
Ytan går lika fort att lägga men vid hinder tycker jag det tar lite längre tid då aluminium kan spricker ganska lätt. Men läger man mycket aluminium kanske man kan göra det lika snabbt.
 
När jag ändå har lite skarpa plåtisar i tråden.
Göra hål i rännan för stupröret.
1. Såga en tårtbit med tigersågen
2. Borra en massa hål tills det trillar ut en bit
3. Borra ett hål och försöka komma åt med plåtsaxen

Jag har ingen nibblare, vilket kanske hade varit till hjälp.
 
johan ivarsson skrev:
Till skillnad från plåt så rostar inte aluminium .
Det stämmer väl inte riktigt, plåt är inget material utan en form på ett material som kan vara stål, aluminium, koppar mm.
 
nimhed skrev:
När jag ändå har lite skarpa plåtisar i tråden.
Göra hål i rännan för stupröret.
1. Såga en tårtbit med tigersågen
2. Borra en massa hål tills det trillar ut en bit
3. Borra ett hål och försöka komma åt med plåtsaxen

Jag har ingen nibblare, vilket kanske hade varit till hjälp.
Såga en tårtbit och sen klipper du. Man skall alltid ha en klippt yta för rostskyddets skull. Efter du klippt skall kanten bockas lätt så det blir en liten rundning.
 
  • Gilla
ivarssonivar och 1 till
  • Laddar…
MB77 skrev:
Det stämmer väl inte riktigt, plåt är inget material utan en form på ett material som kan vara stål, aluminium, koppar mm.
Jag borde ha skrivit stål plåt men oftast när folk säger plåt så är det stål plåt.
 
Goteborg skrev:
Plockar en bild från min projekttråd [länk] på hur jag tycker det ska utföras. Så gör jag hos kunder och även hemma hos mig själv :D

[bild]
Det var så jag menade.
 
Slå till med kniven och "dra" den lite fram och tillbaka, bänd till så får du en bra start där käftarna på saxen kommer åt och klipp runt. På bilden kan man ana hur det är gjort om man kollar på urklippet mellan saxarna.
 
Redigerat:
Goteborg skrev:
Plockar en bild från min projekttråd [länk] på hur jag tycker det ska utföras. Så gör jag hos kunder och även hemma hos mig själv :D

[bild]
Snyggt! Långt över min acceptansnivå!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.