Hittade den här fina dubbelcarporten på byggmax.
https://www.byggmax.se/carport-robert-palmako-p7103820

Men den har bara snölast 0,9 kN/m² kan man läsa på t ex hornbachs hemsida. Hur har de tänkt här? Vi bor i Uppland. Kan/måste/bör man förstärka konstruktionen på något sätt eller finns det andra byggsatser på dubbelcarport som är vettiga när det gäller snölast? Kan man ens lägga betongpannor på den här konstruktionen?

Klart man kan bygga lösvirke men det vore skönt att bara bygga efter färdig ritning och färdigsågat eftersom jag inte är så duktig och då vi har småbarn och jag orkar inte använda hjärnan så mycket.
 
Mats-S
Kan bara spekulera lite :)

Det låga värdet för snötrycket kan bero på att det inte finns några väggar som "kryssar" byggnaden. Skulle du då få massa tung drivsnö på ena sidan kan det uppstå sidotryck som inte dom små snedstöttorna klarar om det är för mycket snö.
Även kraftiga vindar kan påverka den här helt öppna byggnaden. Både tung drivsnö och kraftiga vindar tullar än mer på marginalerna ...

Sätter du dit några mindre väggar på en långsida och kortsidan så stabiliserar det byggnaden betydligt bättre, iofs så duger det som det är för normala förhållanden.

För att förekomma kommentarer, ja det finns massor med andra sätt att "kryssa" för att få bättre stabilitet, det här är ett sätt :)
 
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Kan bara spekulera lite :)

Det låga värdet för snötrycket kan bero på att det inte finns några väggar som "kryssar" byggnaden. Skulle du då få massa tung drivsnö på ena sidan kan det uppstå sidotryck som inte dom små snedstöttorna klarar om det är för mycket snö.
Även kraftiga vindar kan påverka den här helt öppna byggnaden. Både tung drivsnö och kraftiga vindar tullar än mer på marginalerna ...

Sätter du dit några mindre väggar på en långsida och kortsidan så stabiliserar det byggnaden betydligt bättre, iofs så duger det som det är för normala förhållanden.

För att förekomma kommentarer, ja det finns massor med andra sätt att "kryssa" för att få bättre stabilitet, det här är ett sätt :)
Tror du det räcker om jag sätter spjälor med mellanrum på en långsida och en kortsida?

Du skriver att det duger som det är...har jag missförstått snölastuppgiften? För mig känns det som att den är gjord för Skåne.

Tror du jag kan ha betongpannor på?
 
Mats-S
S starmanin skrev:
Tror du jag kan ha betongpannor på?
Tveksamt ... det blir ganska stor toppvikt då. Du bör nog kolla med tillverkaren angående det.
Spjälor med mellanrum ger nog inte så mycket krysseffekt, men kan du få in ett riktigt kryss/snesträvor i dom så funkar det och blir bra mycket mer stabilt.
 
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Tveksamt ... det blir ganska stor toppvikt då. Du bör nog kolla med tillverkaren angående det.
Spjälor med mellanrum ger nog inte så mycket krysseffekt, men kan du få in ett riktigt kryss/snesträvor i dom så funkar det och blir bra mycket mer stabilt.
Tack för att du tagit dig tid att svara! Eventuellt kör jag med både spjälor och kryss då om jag inte hittar någon annan tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.