Ska försöka förklara så gott jag kan!

Jag har en liten kammare på vinden som ska få isolering och innerpanel.
Ytterst är det taktegel med papp på råspont och ytterpannel på väggen.

Innanför reglar och takstolar kommer vägg och nytt tak av råspont.
Funkar det att isolera på den inre råsponten, eller måste jag riva den?
 
Du ska aldrig ha oventilerat utrymme utanför isoleringen. Om jag förstått konstruktionen rätt så behöver du riva ner råsponten, isolera, plasta och spika ny råspont. Alternativet kan vara att blåsa upp lösull mellan råspontslagren och sen plasta på inre råsponten och spika ny takpanel eller skivor eller vad man vill ha för yta.
 
Bra svar. Det är sommarstuga och eftersom resten av huset inte är plastat tänker jag hoppa det.

Visserligen är väl ytterväggarna långt ifrån täta, men det går såklart att få det riktigt ventilerat...
 
Nä, jag plastar inget jag heller, men det är så ”man ska” göra
 
Jo, det sägs ju det :)

Då kanske mellanrummet mellan råspontarna(?) Kan ses som luftspalt.
Vindpapp och isolering på den inre?
 
Finns det någon luftcirkulation i mellanrummet idag? För om det är ett lufthål så kommer fukten från huset (från tex människor) fälla ut på yttre råsponten som ruttnar om det inte är välventilerat.
 
H Henry_85 skrev:
Ska försöka förklara så gott jag kan!

Jag har en liten kammare på vinden som ska få isolering och innerpanel.
Ytterst är det taktegel med papp på råspont och ytterpannel på väggen.

Innanför reglar och takstolar kommer vägg och nytt tak av råspont.
Funkar det att isolera på den inre råsponten, eller måste jag riva den?
Varför ska du ens upp och krångla? Det finns få åtgärder som innebär så mycket problem som det kan bli när folk börjar tilläggsisolera sina vindar.

För att försöka hjälpa dig skulle det vara bra med en enklare skiss och lite bilder.
Jag tycker dock det låter som det ska funka att isolera direkt på den inre råsponten.
 
Visst blåser det in en del i mellanrummet, men man skulle enkelt kunna öppna upp en spalt nedtill. Vid nock är det inte speciellt tätt, men kanske en ventil i gavelspetsen vore en ide också. Borde kanske nämna att rummet bara är 2,5m djupt.
Behöver kunna använda det under den kallare delen av året.
Takhöjden är idag 190cm, så det är inte så högt upp att krångla :)
Får nog försöka fixa en skiss.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Hoppas det här gör det lite mer begripligt.
Kammaren är en tillbyggnad ovanför en inglasad veranda, men kammaren ovanpå är bredare, därför tänker jag att det borde gå att ventilera väggarna enligt pilarna...
Dörröppningen är in till boningshusets övervåning.
Hittar tyvärr ingen vettig bild just nu.
 
  • Schematisk ritning av hussektion som visar ventilationsflöde med pilar och byggelement märkta: ytterpanel, råspont och tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde gå, men jag röstar fortfarande på att spruta in lösull i mellanrummet. Går snabbt och enkelt, och du vinner ju åtminstone 20cm rumsbredd och takhöjd.
 
Exostor Exostor skrev:
Det borde gå, men jag röstar fortfarande på att spruta in lösull i mellanrummet. Går snabbt och enkelt, och du vinner ju åtminstone 20cm rumsbredd och takhöjd.
Om vi pratar cellulosa så går jag med på ditt förslag. Men ska inte ligga i kontakt med råsponten någonstans. Kanske behöver man därför först bygga takfotsventilation mellan takstolarna.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om vi pratar cellulosa så går jag med på ditt förslag. Men ska inte ligga i kontakt med råsponten någonstans. Kanske behöver man därför först bygga takfotsventilation mellan takstolarna.
Fylla bakom råsponten.. men då blir det ju utan vindpapp? Alltså isolering direkt mot både ytterpanel och råsponter..
 
Nu har jag funderat ett varv till.
Jag tänker att jag river bort råspont på väggarna och isolerar intill ytterpanelen.
Då kan det ju vara så att det är lika bra att riva takdelen också..
 
H Henry_85 skrev:
Nu har jag funderat ett varv till.
Jag tänker att jag river bort råspont på väggarna och isolerar intill ytterpanelen.
Då kan det ju vara så att det är lika bra att riva takdelen också..
Det är nog det bästa.
 
Jo det är väl så. Tufft att få in och ut material, så jag hade gärna sparat på någonting :)
Men det känns ju liten baklänges att isolera undersidan på det inre taket...

Jag får tacka så mycket för hjälpen! Så länge...
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.